Březen 2009

KATEŘINA

WRÁŤA
DANČA

Pořadí: 1. Valda 977 2.Dáda 609 3. Lenka 539 4. Luboš 5. Petr GPS 406 6. Zdenka GPS 405 km

Rešovské vodopády

31. března 2009 v 14:32 | Valda |  Hodnocení akcí

AHOJ Kamarádi PPP !!V neděli jsme letos zažili asi zatím nejhorší počasí ze všech akcí PPP. Když jsme ráno vyjížděli z Prostějova ještě nepršelo, ale už za Uničovem začalo a pak vytrvale, i když né moc, pršelo celý den. Přesto jsme akci zvládli podle plánu a shlédli jsme oba zámky v Dlouhé Loučce (jeden bohužel exkluzivně chátrající v majetku německých rytířů), křížovou cestu v Rudě a samozřejmě to hlavní : REŠOVSKÉ VODOPÁDY na říčce Huntavě 8 km od Rýmařova.
Z Prostějova nás jelo 10 (dvěma auty) a Jirka V. z OL nás čekal v Loučce. V Rudě jsme od kostela Panny Marie Sněžné vystoupali asi 700 m podél pískovcových soch zastavení na Křížový vrch. Škoda, že nabyla lepší dohlednost, protože výhled je z něj naprosto unikátní.
V Rudě začíná i žlutá turistická trasa k vodopádům. Sestoupili jsme na 2,5 km o 135m a došli podél krásných skalisek k tzv. Fialovu mlýnu - původně funkčnímu mlýnu na Huntavě. Dnes zchátralý objekt na prodej. Průtok Huntavy napovídal, že bude na co koukat. A bylo. Asi 500 m po červené a už nás vítal překrásný první Velký vodopád, voda tak hučela, že jsme se ani na metr neslyšeli. Červená značka nás vedla téměř korytem řeky pořád nahoru proti proudu. Skalnatá roklina rozeklátá Huntavou uprostřed jako ostrým nožem, nám připravovala na každém kroku překrásné dravé výjevy přírodních scenérií. Tuhle padal vodopád na padlý strom, tamhle se tyčila strmá skalní stěna nad hlubší vodou a nebo čněl z bílé pěny balvan porostlý jarně zeleným mechem. A do toho zbytky sněhu. Přestali jsme vnímat, že prší a nebo nám to bylo jedno. Trasa kolem řeky se táhla asi 1 km a bylo nám líto, když skončila.
Do obce Tvrdkov jsme dorazili docela znavení, protože jsme většinu z těch 3,5 km od mlýna šlapali v mokrém sněhu. Hospoda byla otevřená až od 16.00 a tak jsme pokračovali zbývající 4 km zpět do Rudy po silničce IV. třídy. Někteří jsme si rádo by zkracovali cestu přes pole, ale to jsme si spíše cestu prodloužili. Kolem hájenky Ruda a místního hřbitova jsme zmáčení a utrmácení dorazili do místní hospody Pod Křížovou cestou. Ochotný personál nás napojil a nakrmil a měli pro nás i pohledy a tur. razítko. Za stálého deště jsme před čtvrtou odjížděli k domovům. Nikdo z nás ale nelitoval, že nezůstal doma, jen jsme se asi všichni o trochu víc, než obvykle, těšili na teplou vanu nebo sprchu.
Účast : 11 PPP, ujeto 92 km, ujito 13,2 km, převýšení 230 m.

Fotečky jsou na Rajčeti.

Valda
PS: trošku jsem se nachladil, ale doufám, že do další nedělní akce budu OK.

Zkamenělý zámek u Javoříčka

23. března 2009 v 11:24 | Valda |  Hodnocení akcí
V neděli 22.3. se 9 PPP sešlo v 7.50 na místním, aby absolvovalo v chladném větrném počasí 17 km trasu z Nectavy přes Březinky, Kladeckou dolinou do Kladek na Vyšehrad a Zahálkovu skálu, pak Petrovou zkratkou prodlužkou ( na tu určitě do smrti nezapomeneme) na Milkov a do Kadeřína. Místní hospoda U lesa byla bohužel zavřená, a tak jsme pokračovali až na Zkamenělý zámek (moc pěkné)nad potokem Spraněk a odtud do Vojtěchova do stylové indiánské hospůdky U posledního Mohykána, kde jsme se konečně od 14.00 občerstvili a orazili TK. Po hodince odpočinku pak přes kopec 2 km do Hvozdu, v 15.40 nás autobus za 43 Kč dopravil přes asi 10 vesnic za 60 min zpět na místní nádraží do PV.

Kuriozity : rybníček v Březinkách, sjezdovka v Kladkách, Valda zapomněl hůl a 1km se vracel, ploty dančí obory, Valdův pád do vody, Dáda padla na zadek, Pepa našel motykosekeru a nesl ji celou cestu, po kotníky blátem přes pole, mrtvá prasata Milkov, vlajka nám zplesnivěla, Spraněk - potok, CHPR, Zkamenělý zámek, padající strom, Zuzana furt honila nějakou zvěř, indiánské zlato se sýrem.

Příští týden plánuji slíbené Rešovské vodopády.
Fotečky jsou na rajčeti.

MDŽ na Svatém Hostýně

9. března 2009 v 22:26 | Valda |  Hodnocení akcí
Ať si kdo chce co chce říká, ať si klidně třeba tragače padají, k správné neděli patří turistika jako k velbloudovi hrby. Ani nevím jak to bez ní můžu celý týden vydržet.

Je pravda, že již ve středu, když připravuji další akci PPP a začínám sbírat informace o vybrané lokalitě, začínájí mě pálit šlapky a na zádech se začínám potit, jako pod batohem. V pátek večer studuji poctivě komentáře k plánované akci a v sobotu večer si již chystám věci do batohu, studuji předpověď počasí a připravuji si co si ráno obleču. Nesmím zapomenout dobít baterie do foťáku, kamery, GPS a mobilu. Moje žena Dáda pak ráno vstává již před šestou, rychle uvaří "dětem" něco k obědu, nachystá nám lepeńáky, svaří vínko a uvaří čaj na cestu.

A nebylo tomu jinak ani v neděli 8.března 2009. Počasí si s námi zahrávalo celou sobotu a ještě v neděli ráno bylo venku tak, že by většina lidí navytáhla paty z domu.
Né tak PPP. Start byl v 9 hodin u PENNY marketu a už tam jsme byli mile překvapeni příjezdem Renatky a George, kteří se rozhodli k účasti na poslední chvíli, protože Renča šla večer na noční. V deset hodin jsme se již sešli i s Arnym a Renátkou z jižní větve PPP u kostela sv.Jiljí v Bystřici pod Hostýnem a bylo nás dohromady 14 PPP. Chyběl Karel, který v noci chytil nějaký střevní problém. Prohlídku města jsme zahájili u zámku. Společnou fotku jsme pořídili samospouští z popelnice před hl.portálem. Dalším navštíveným místem byl hřbitov s kaplí rodu Loudonů, kteří na zámku žili 106 let. Zde byl místní seniorkou hrubě uražen náš vlajkonoš Petr, což narušilo, do té doby přátelské, vztahy mezi městem Prostějovem a Bystřicí pod Hostýnem. Stát se to mě tak jsem tu stařenku počastoval nějakým hanáckým jadrným výrazem např. "te pikslo stará" !! (což je hanlivě orgán, který mají pouze Hanačky, často zobrazován ve formě loga fy Renault ). Od krchova nás červená značka začala nemilosrdně tlačit do kopce. Když jsme minuli poslední stavení a šli pár desítek metrů po hlavní silnici, někteří se zaradovali, že to tak bude až na Hostýn. Červená značka to viděla jinak. Uhnula do lesa a strmým stoupáním nás vedla přímo na vrchol. Všude kolem padaly do údolí bystřiny a potůčky, které se v údolí slévaly v onu Bystřici, která dala i název městečku pod Hostýnem. Zpočátku jsme šlapali v blátě (né bahně), ale od 500 m/m se držely zbytky sněhu a tak jsme se klouzali po zmrazcích a propadali v té břečce až jsme uviděli žlutě svítící Vodní kapli (zázračné ozdravné prameny) a po schodišti došli až k samotné Basilice Minor (Nanebevzetí Panny Marie)na vrcholu kopce Hostýn. Historie tohoto místa začíná již v 5.století př.n.l., podle archeologických nálezů se zde již v té době nacházelo Keltské opidium (pro zajímavost, druhé takové na Moravě se nacházelo u Malého Hradiska). Již v roce 1669 zde byla postavena socha Panny Marie Ochranitelky. Současná Bazilika byla vysvěcena v roce 1748. V současné době místo duchovně spravují jezuité. Od Basiliky jsme šli kolem staré křížové cesty ke kapli Sankandera a hřbitovu Tovaryšstva Ježíšova. Svítilo sluníčko a tak to byly žně pro fotografy. Mezi, ze stromů, padajícími kusy tajícího sněhu jsme prokličkovali k rozhledně Fr.Josefa I. Na 15 m vysokou rozhlednu z roku 1897 jsme vystoupali po 60 schodech, uhradili dobrovolné vstupné a orazili si razítko rozhledny do TK. Po rozhlédnutí mezi radioamatéry, kteří korespondovali s Kanadou, jsme se vrátili, tentokrát kolem nové Jurkovičové křížové cesty (trochu ve stylu Pusteven), zpátky k Bazilice. Zašli jsme i dovnitř, kde probíhala mše svatá. Než jsme se vydali na zpáteční cestu, navštívili jsme jeden z mála otevřených kiosků a občerstvili se svařákem od Dáši a prodavačky, která měla i razítko do TK. Bylo MDŽ, a tak jsme holkám koupili perníková srdíčka. Sestup do obce Chvalčov k hotelu Říka jsme zahájili po asfaltové silnici až k místu,kde cestu křižovala naše oblíbená červená tur. značka. Napřed jsme odbočku minuli asi o 50 m, ale po poradě s domorodci jsme se na ni vrátili a doklouzali se strmě dolů, až k řece Bystřici. Většina zapadla do restaurace útulného rodinného hotelu Říka hned, ale pětice nejvášnivějších turistů došla až do středu obce Chvalčov, kde nás na obecním úřadě čekala sympatická paní Mgr.E. B., která nás obdarovala nejen razítky do TK, ale i plnou taškou upomínkových předmětů obce, které jsme si na hotelu rozebrali. Byla to sice asi 1 km dlouhá zacházka, ale vyplatila se. Po polévce, pivku a kávičce jsme se vydali asi 4 km zpět do Bystřice. Cestou skrz obec Chvalčov jsme si všimli zajímavé vodoteče, božích muk naproti OÚ a pěkné školičky a knihovny. Obec se rozprostírá po obou stranách hl.silnice vedoucí z Tesáku (od Vsetína) do Bystřice a souběžně s ní teče i říčka Bystřice, která byla z tání a dešťů hodně prudká a dravá. U kostela sv.Jiljí se kruh uzavřel a my jsme se rozloučili z jižní eskadrou, Renatkou a Georgem a nastoupili jsme do autíček. Jedna skupina se pak ještě zastavila v Dřevohosticích, kde jsme navštívili místní zámeček. Domů jsme dorazili kolem půl šesté se spoustou zážitků a 18 km v nohách. Opět jsme prožili pěknou neděli v kruhu PPP.

Ostatní fotečky jsou na rajčeti.

Na hrad Helfštýn

2. března 2009 v 17:00 | Valda |  Hodnocení akcí
Kamarádi PPP, první březnová akce 1.3. se díky počasí a tradičně dobré partě podle očekávání vydařila. Do Lipníka nad Bečvou jsme dorazili již před desátou (z PV 38 km) a nejdříve jsme navštívili zámek a zámeckou zahradu, kde jsme obklíčili "Opičáka" - překrásný dub převislý. Zahrada na terase byla uzavřená, ale vzhledem k ročnímu období , žádná velká škoda. Kolem nejstarší synagogy na Moravě jsme došli na náměstí, které je moc pěkné - radnice, morový sloup, podloubí staroměšťanských domů a vůbec, celé historické centrum je obehnáno překvapivě zachovalými hradbami. Došli jsme až ke zvonici - symbolu města postaveného za 220 dní. Pak k turistickému informačnímu centru (TIC), kde jsme asi 5 minut čekali na p.Ing. Saňkovou, která přišla kvůli nám v neděli do práce (což jsem s ní domluvil přes přes email). Byla úžasná. Orazítkovala nám turistické knížky (TK) a dala spoustu propagačních materiálů. Odtud jsme již vyrazili nejkratší cestou na hrad Helfštýn- cíl dnešní výpravy PPP. Přes řeku Bečvu jsme přešli po mostě osvobození, Tondu uchvátili ryby ve vodě, asi to ještě nikdy neviděl. Kolem přírodní rezervace Škrabalka, což je v podstatě okolí slepého ramene řeky Bečvy, jsme se rozbředlým sněhem protrápili na asfaltku vedoucí do Týna nad Bečvou. Tato vesnička v podhradí je zajímavá domem, kde asi rok žil Bedřich Smetana a taky krásnou hospůdkou Pod hradem. Lehce jsme posvačili a zahájili vlastní výstup na hrad. Po červené turistické to bylo 1,5 km poměrně prudce do kopce. Drželi jsme se na silnici, v lese bylo neschůdno. Hrad byl přístupný druhý den v nové sezóně, za vstupné 20 Kč jsme dostali i 3 razítka do TK. Prohlídka Helfštýna byla fantastická, je tu opravdu k vidění spoustu zajímavostí, nejen vlastní opravené hradby, věže, hradní palác a vyhlídková věž, ale navíc spousta krásných výtvorů uměleckých kovářů, kteří se zde každoročně sjíždějí na mezinárodní festival - Helfashion.
Nadšeni jsme byli šachovými figurkami, pravěkým ještěrem, houpačkami, mřížemi, Donem Kichotem a spoustou dalších úžasných děl mistrů kovářů. Návštěvu tohoto hradu z 13 století, který nebyl nikdy vojensky dobyt, všem moc doporučujeme. Po sestupu do Týna jsme poobědvali kyselicu, taštičky s jahodami a pikantní topinku v již zmíněné hospůdce Pod hradem. Tonda zde ožil jako malý chlapec. K autům jsme dorazili polem 15 hod s 15 km v nohách. Cestou do Prostějova, jsme se ještě zastavili v Předmostí u Přerova u Památníku lovců mamutů a zajeli jsme k Přerovské rokli u Čekyně, abychom se zde zvěčnili s mamutem Tomem - plastikou z betonu. Akce se zúčastnilo těchto 9 členů PPP: Valda, Dáda, Radní, Růžičky,náš Jirka, Prečo, Tonda.
Podrobnosti o další akci plánované na příští neděli 8.3. zde najdete opět ve středu.