Červenec 2009

Ze Stražiska do Náměště to jsme asi nešli ještě

28. července 2009 v 17:45 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Kamarádi PPP, ten kdo se s námi v neděli 26.7. vydal ráno vláčkem do Stražiska, strávit krásný letní den v přírodě, určitě nelitoval. Počasí bylo na turistiku jako dělané, nebylo moc horko a pofukoval příjemný větřík. Sluníčko se občas skrylo za mráčky a tak se nám to šlapalo. První překvapení nastalo už ve vlaku, když nám průvodčí oznámila, že se kvůli výluce svezeme z Ptenského Dvorka do Stražiska autobusem. Při vystupování jsme se pobavili, protože se za námi vyhrnula ven i starší paní a ptala se, jestli jdeme taky na vlak do Chornice. Naštěstí jsme ji nasměrovali zpět do autobusu ještě dříve, než stačil odfičet směr Čunín. Výluka potrvá min. do 2.8. a bus jezdí až do Dzbelu.

Od autobusu jsme se hned pustili po červené ke kostelu Andělů Strážných ve Stražisku, cestu k němu lemují zastavení křížové cesty s malbami tradičních výjevů z cesty Ježíše na kříž. Kostel je na vysokém kopci a je od něj krásný výhled na obec. Lenka s Lubou se na chvíli zastavili i na místním hřbitůvku, kde zapálili svíčky na hrobu svých předků. Na Přemyslovice jsme se vydali přes místní část zvanou Růžov. Krásné výhledy a na louce na bodlácích přehlídka hmyzu rozličného, řádu motýlů i brouků čeledí všelijakých. Nejkrásnější byl ale motýl Otakárek ovocný a brouk Zlatohlávek zlatý. Fotili jsme s Lubou jak o život a pár povedených makro snímků je na rajčeti. V Přemyslovicích jsme se na čas rozdělili, já s holkama jsme zašli k soukromému Přemyslovickému zámku - před revolucí internát drůbežářského učiliště, a také na opačný konec obce k zachovalému, rovněž soukromému objektu, větrného mlýna. S ostatními jsme se pak sešli na konci obce, směrem na osadu Dvorek, na červené značce. Maryška zde na místním traktoristovi vyžebrala krásné žampióny, které poctivě schraňovala celou cestu v papírové tašce od kosmetiky Oriflame. Kolem nového ranče, se 4 krásnými oři v ohradě, jsme se dostali až do osady Dvorek (místní část Laškova), s překrásnou, vzorně udržovanou kapličkou. Na konci Dvorku, směrem na Kandii, naproti zastávky BUS je krásně opravená chalupa, u které jsme se vyfotili. Kaplička v Kandii je zasvěcena p.Marii a u Laškova je krásně opravená boží muka. Na kopci jsme viděli i kapli "Sv.Antonínek" u Krakovce. Laškov jsme dobyli přes zámecký park u barokního čtyřkřídlého zámku (dnes OÚ), kde se Zdenka fotila s náhradním myslivcem, který věděl hned přesně jak se jmenuje vzácný strom s trny v parku -březovec trojtrnný. Občerstvili jsme se v hospodě U zbrojnice, která sousedí s Tondovou Miobou. Vyfotili jsme holky u brčálového rybníka (hasičské nádrže) a po zelené naučné stezce jsme vyrazili na posledních 5 km Terezským údolím do Náměště. Raději tady ani nebudu zmiňovat, že jsme v přírodním parku rozdělávali oheń na buřty a při jeho hašení pozorovali chráněného mloka skvrnitého (lat. Salamandra salamandra), protože se za to dost stydím. Na naši omluvu musím říci, že to místo bylo zcela požárně bezpečné, a že po nás v přírodě nezůstali žádné stopy, natož odpadky. Poslední úsek dvaceti kilometrové trasy nás dovedl ještě ke studánce s dobrou vodou, kde nás vyfotil místní cyklista a jeho vnučka. V Náměšti jsme se zjevili přes amfiteátr, kde se každoročně pořádá festival "Zahrada". V Zámecké restauraci jsme si dali pivečko a kafíčko a pak již jen poslední kilometr na žel. zastávku Náměšť na Hané, odkud nám jel v 16.52 vláček do Prostějova. Po cestě jsme se ještě domluvili, že se sejdeme po šesté hodině U Anděla k vyhodnocení akce.
Vyhodnocení: 7 PPP, 2 Psi PPP, 20 km, 7,5 hod, 35 Kč na jízdném, 2 zámky (Přemyslovice a Laškov), 1 větrný mlýn, 1 křížová cesta, 4 kostely (Stražisko,Přemyslovice,Laškov,Náměšť), 6 kapliček(Stražisko,2x Přemyslovice, Dvorek, Kandia,Náměšť) a nepočítaně křížů a božích muk.

U studánky seděli a do foťáku hleděli ......

Okolo Dobrochova

20. července 2009 v 18:02 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Po sobotním dešti a prudkém ochlazení jsem ani nedoufal, že se nedělní plánovaná akce PPP uskuteční. Ale počasí se během dopoledne umoudřilo a tak jsme ve čtyřech, my a Radní, vůbec nelitovali, že jsme sedli na kola a šlápli do pedálů. Vyrazili jsme přesně podle plánu v 10 hod od Penny směr Určice - Dětkovice-Vranovice - Otaslavice.
V Otaslavicích zvaných Metle jsme si prohlédli opravený kostel a skoro hotové kryté schodiště k němu, pamětní desku místního rodáka - pilota RAF Josefa Františka a samozřejmě zbytky horního otaslavického hradu tzv. Hladomornu. K Obrové noze (skále nad obcí) jsme se nevydali, sobotní déšť podmáčel nezpevněné cesty natolik, že cesta k lesu byla pro nás nesjízdná. Pokračovali jsme tedy na Brodek u Prostějova k místnímu zámečku, který byl zavřený, k hasičskému muzeu a ke kostelu. Znovu jsme podjeli dálnici a projeli obcí Kobeřice (na jejím katastru jsou dva lomy - kamenolom a lom na kopaný písek). Kaplička je v mizerném stavu. Obec je samosprávně spojená s obcí Hradčany, před kterou je po levé straně zatopený bývalý kamenolom, u toho jsme se zastavili, vyfotili, vyčistili Petrovi bundu pokálenou od ptáka a "pokecali" s rybářem. V Hradčanech jsme odbočili vlevo kolem pěkně udržované kapličky do kopce a s vysílačem na kopci Předina po levé ruce jsme se blížili k obci Vřesovice. Na kopci Předina na nás z výšky 313 m/m kouká vysílač, místo je označováno za geometrický střed Moravy, který je vyznačen v terénu zeměměřičským bodem (bohužel za plotem areálu vysílače). U silnice z Hradčan do Vřesovic, přímo pod vysílačem je zvláštní památník- cihlová mohyla, která je upomínkou na zastavení spojenců - rakouského císaře Františka I. a ruského cara Alexandra I. před bitvou u Slavkova 1805. To ještě nevěděli jaká krutá porážka je čeká. Další zastávkou byla obec Skalky, kde se nacházejí Alkalicko-sirnaté lázně. Prohlédli jsme si kolonádu a parčík s léčivými prameny a občerstvili se v lázeńské restauraci. Přes kopec to byl jen kousek do Čelčic, kde jsme najeli na cyklostezku a kolem Čehovického rybníka mířili na Bedihošť. Nad prostějovským letištěm skákali parašutisté, kteří v letním sluníčku vytáčeli na obloze svoje padákové taneční variace. Do toho přistávala L-410. Z Bedihoště jsme se dali na Kralice na Hané, kostelní věž je již prosta lešení a svítí novou fasádou. Náš cíl však byl na Šenku, kde jsme si v příjemném prostředí zahradní restautace dali k obědu pivko a langoše. V Prostějově jsme byli kolem 15.00, rozloučili jsme se s Dádou, která šla na noční a vyrazili ve třech do Vícova. Na přehradě u Vrbiček, jsme počkali na Jitku, která se k nám přidala a kolem přehrady, plumlovského zámku, přes Soběsuky a Hamry jsme dojeli v pohodě do Vícova k Renčiné mamce na štrůdl a kafíčko. Asi hodinku jsme poseděli a pak již po silnici rovnou na Plumlov, který jsem nafotil přes rybník Bydélec. Projeli jsme Mostkovicemi a kolem Splávku do Čechovic, kde jsme na zahrádce u Jitky celou akci ukončili. Najeli jsme 80 respektive 50 či 30 km, jak kdo. Fotečky jsem dal na rajče http://pppprostejov.rajce.idnes.cz/Okolo_Dobrochova/

Rozhledny Jižní Moravy

13. července 2009 v 8:05 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem
12.7. 209 jsme s Dádou zdolali 3 rozhledny mezi vinicemi . Na Kraví hoře u Bořetic, Slunečnou nad Velkými Pavlovicemi a na kopci Nedánov u Boleradic . Fotečky jsou zde.
Všechny PPP zdraví
Valda

Uplakaná neděle na Kladecku s pejsky

1. července 2009 v 20:48 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Pondělním čtenářům této rubriky ( hlavně Martymu) se moc omlouvám, ale dříve jsem se k vyhodnocení nedělní akce opravdu nedostal. (V pátek ráno odjíždím na 4 dny na kola na Lipno a tak mám starosti kolem přípravy.)

V neděli před desátou se nás na místním sešlo 7 PPP a 3 PPPP (psi přátel přiměřeného pohybu) i když to vlastně byly feny. Jestli si myslíte, že poslední dorazila Majka, tak .... máte pravdu. Tentokrát jí ale musím přičíst do +, že mi přesně ve stanoveném čase srazu napsala SMS, že už jde. Vláček do Nectavy byl hodně obsazený a tak si sedly jen holky a my chlapi jsme s fenkami stáli na chodbičce u dveří, což se záhy ukázalo jako chyba, protože Zuzka chtěla na každé zastávce vystupovat a dělala hrozný kravál - však to znáte. Průvodčí byl velice přátelský a hovorný a tak nám jízda ubíhala na téma "Psi a jejich páničci" a "Pila Javořice". V Konici se vlak téměř vyprázdnil a v Nectavě jsme vystupovali jako poslední. Vyfotili jsme se s nápisem Nectava na žst. a vyrazili Nectavou směr Březinky. Je tam nová asfaltka, kterou příště využijeme ke zkrácení cesty, ústí totiž na začátku obce Březinky. U cesty jsme trhali třešně a já jsem si vyfotil kapličku, která sice z venku nevypadá nic moc, ale vnitřním prostorem bych ji zařadil mezi nejkrásněji zařízené malé kapličky (viz foto na rajčeti). Na konci Březinek jsme se prudce otočili vpravo a kolem hezkých místních chaloupek sešli dolů k ústí Kladecké doliny. Odtud jsme lesní neznačenou cestou stoupali směrem na Vysokou, což je malá vesnička u Kladek. Cesta vedla smíšenými lesy, kde jsme s Petrem korigovali směr jen odhadem podle terénu, GPS-ka mi nefungovala, byl slabý signál. Z lesa jsme nakonec vyšli asi 1 km nad Vysokou u křižovatky na Hartinkov. Všude byla spousta lesních jahod (doslova jsme se na nich pásli) a našli jsme i houby - konkrétně kozáky. Kerinku tady málem přejelo auto, protože se motala po silnici. Naštěstí se jednalo o slušného řidiče, který zastavil a zatroubil. Později jsme se s ním ještě potkali u chatové osady ve Vysoké. Mimochodem tam mají chatu PPP Milan a Lenka. Kolem kapličky a dvou křížků (u toho prvního jsme posvačili), jsme přišli k již zmíněnou chatové osadě, kde Majka a Maryška "šlohly" pod smrčkem 4 růžovky hlídané z okna místním chatařem a byly za to pěkně peskovány. Podle rady onoho slušného řidiče, co nepřejel Kerinku, jsme sestoupili lesem dolů k potoku Věžnice, kde Petr našel hezké a hlavně bezpečné místo k založení ohně na opékání . Opekli jsme si buřty, ve finále nám trošku zmokly a Luboškovi je sežrali psi. Do Kladek to bylo asi 1 km kolem naší známé dančí obory (její 2 m plot jsme již letos přelézali). Kladky jsme prošli po zelené turistické značce kolem družstva až ke křížku u Bělé. Tady jsme vzhledem k aktuálnímu času a jízdnímu řádu naší lokálky rozhodli o nejkratším možném sestupu do Nectavského údolí k žel. stanici Šubířov. Po žluté značce to byly jen 3 km. Údolím Bělé vede naučná stezka, je to opravdu krásné údolí s loukami plnými květin, které ani Lenka neuměla všechny pojmenovat. Majka je ale skoro všechny vyfotila - viz. http://pppprostejov.rajce.idnes.cz/Nectava_-_Subirov/. Vláček jsme stihli tak tak a před 17 hod jsme již vysedali na místním. Protože po cestě nebyla žádná hospůdka, tak jsme zašli přes koleje do hospody OP (u haly) a na Lubošovo zdraví si dali pár pivek (měl svátek).

Přesto, že nás celou trasu provázel teplý letní déšť nikdo z nás nelitoval, že nezůstal doma. A tak všem sedmi PPP s radostí připisuji 15 km. Vzhledem k mému již avizovanému víkendu na Šumavě neplánuji žádnou akci PPP. Vašim aktivitám se však žádné meze nekladou. Na neděli 12.7. plánuji cyklistiku kolem Kosíře s návštěvou muzea kočárů v Čechách/Kos., který se slavnostně otevírá.