Únor 2010

Jarní rozjímání

25. února 2010 v 23:12 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Turistická všehochuť
Poslední, pomerně teplé dny, předznamenávají blížící se jaro. Každý rok patří mezi jeho pvní poslíčky Sněženky. Už se nemohu dočkat, kdy je na našich akcích konečně uvidím vykukovat z mokrého sněhu. Sněženka podsněžník nebo též předjarní (lat. Galanthus nivalis) patřila dříve mezi velmi hojné jarní květiny, ale dnes jde o ohrožený a chráněný druh. Došlo k tomu úbytkem jejich přirozeného životního prostředí, ale i díky nájezdům zisků chtivých trhovců, kteří v době jejich květu devastují lokality jejich výskytu. Dnes se vyskytuje pouze místy, hojněji ji lze spatřit pouze na Opavsku a na Zlínsku. Pokud jste si mysleli, že Sněženka podsněžník je v Česku původní druh, tak jste se mýlili, byla k nám dovezena z Turecka a ze středomořských horských oblastí. Rozmnožuje se semeny a také dceřinými cibulkami. Daří se jí u potoků, v pobřežních křovinách, na vlhkých lukách a v lužních lesích. Na světě je známo 16 druhů Sněženek. Vyskytují se nejen v Evropě, ale i jihozápadní Asii a severní Africe. Věděli jste, že semínka Sněženek někdy do okolí roznášejí mravenci, kteří na zemi ležící masité semeníky Sněženek okusují. Možná, že až letos někde v přírodě narazíte na tuto drobnou, křehkou bílou květinku - předzvěst začínajícího jara, vzpomenete si na tyhle řádky a pošlete mi po ní jarní pozdrav.
Valda

Slunečná nedělě PPP 21.2.

21. února 2010 v 21:03 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Na nedělní akci se nás nakonec sešlo 15, což bylo více než jsem počítal. A to se ještě pro nemoc omluvily obě Zdeničky. A nemohla přijít ani Olinka, která ale po Maryšce poslala suché dřevo na oheň - díky Oli. Asi to bylo i tím, že od rána svítilo sluníčko a tak počasí nikoho neodradilo. V deset dopoledne jsme se tedy sešli Na Splávku v Domamyslicích. Přivítali jsme se se 4 novými členy - Wráťovými kamarády - fotbalistou Karim, jeho paní Martou a jejich dvěma ratolestmi (Marta a Honzík) z Čechovic, kteří mezi nás ihned zapadli. Vyrazili jsme směrem na Záhoří kolem bývalé střelnice a kolem sadů až ke křížku nad lomem. Odtud jsme po zasněžené pláni přešli na polní cestu a po ní až k lomu Loupežník. Celou dobu kolem nás pobíhali pejsci Elina a Miky. Velice se zkamarádili a vycházku si náramně užívali. V lomu jsme se občerstvili a pokračovali po zelené značce kolem potoka Kleštínek k přehradě, ale až tam jsme nedošli, protože jsme se dost prudkým stoupáním vyšplhali s obtížemi až na kopec Zlechov, kde jsme rozdělali ohýnek a opekli si buřty. Bouchli jsme sváteční a narozeninové sekty a po společné fotečce vyrazili po hřebeni k výhledu nad přehradou a pak prudkým sešupem na asfaltku a k Vrbičkám. Došli jsme v pohodě na hráz a kolem výpusti a minigolfu do Mostkovic. Kolem hřiště do Domamyslic už to bylo kousíček a tam jsme se rozloučili s Rosťou a někteří auty, a někteří pěšky, jsme se přesunuli do nekuřácké hospůdky Pod kaštany v Krasicích vedle Galy. Tady jsme akci zakončili u pivka a u kafíčka. Ušli jsme asi 10 km a rozešli jsme se kolem 16:00 k domovům. Díky dobré partě, slunečnému a poměrně teplému počasí se akce vydařila a domluvili jsme se, že příští sobotu vyrazíme do Džbánovského žlebu.

Znovu na Pohoře a v neděli na Záhoří

18. února 2010 v 17:37 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Kamarádi PPP, zatím co já jsem se motal s Dádou kolem Chomutova, někteří PPP nelenili a aktivně chodili a běžkovali.
Podle informací, které mám od Petra GPS a od Dáši se uskutečnili v podstatě 2 akce PPP. GPS-ky s Aličkou vyrazili v sobotu na hájenku na Pohoru kam za nimi přijela Dáša s dceruškama (škoda, že jsem chyběl- mohl jsem se s kočkama seznámit) a Milan z manželkou Ivou z Březové (byli s námi loni na Pradědu v květnu v rámci akce Suchá Rudná). Kolem poledne vyrazili na pěší procházku do okolí Pohory asi 8 km. Pak ještě vyrazil Petr a "Březovští" na běžkách směr Úsobrno a našlapali asi 10 km ve stopě. Pak poseděli společně v hospodě na Pohoře a hráli kulečník. Dáša s holkama odjela na večer do Prostějova. V neděli se kolem 9 přesunuli GPS-ky a Březovští autem na Kořenec, kde našlapali ve stopě dalších 10 km, včetně Zdenky. Po návratu na Pohoru vytáhl Petr na běžky i Aličku a spolu dali ještě 2 km. Všechny kilometry jim započítávám.
V neděli pak proběhla 2. akce PPP, při které vyrazily na Záhoří a na přehradu 3 členky - Dáša, Oli a Maryška a ušly 8 km. Ty jim samozřejmě počítám taky. Z obou akcí mám od Dáši pár foteček, které jsem vyvěsil na rajce.
Všichni mi udělali radost hlavně tím, že nepřerušili víkendovou řadu akcí PPP od začátku roku.

Drahany a Vilémov

7. února 2010 v 18:32 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Kamarádi PPP, uplynulý víkend byl poměrně skoupý co se účasti týče. Přesto řada PPP nelenošila a pokud nebyla v práci tak si vyrazila do přírody. V pátek jsem s Petrem pohonil běžky kolem
Drahan, otestovali jsme oba okruhy - celkem 24 km, ve všední dny je dobré autobusové spojení, v 09:07 z Krasické a v 15:21 od kostela z Drahan zpět. Škoda, že nesvítilo sluníčko jako v neděli. V sobotu jsem jen s Dádou ušel plánovaných 13 km od Bohuslavických rybníků přes obec Luká do Vilémova a zpět. Většinu trasy v hlubokém sněhu, ale procházka to byla pěkná, hlavně krásné výhledy od altánu nad Vilémovem. Rybníky jsou ale mnohem hezčí na podzim. Co vím od Petra GPS, tak v sobotu si vyrazili na běžkách Georg s Renatkou a na botách Majka se Zdenkou GPS. Potkali se někde na přehradě v hospůdce. Třeba vloží Majka nějaké fotečky. Já jsem svoje vložil na rajce.
Příští týden nic neplánuji, jedu na padesátiny do Chomutova.Valda

Sobota 30.1. - 2 akce PPP

1. února 2010 v 17:57 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Kamarádi PPP, poslední lednovou sobotu nakonec proběhly 2, na poslední chvíli avizované, akce. Georg, Renča a Petr GPS vyrazili autem do Drahan na běžky a v krásně upravených stopách zalitých Drahanským sluncem absolvovali asi 15 km kolečko kolem Drahan. Díky slunečnému počasí si to náramně užili.
Druhá skupina 5 PPP (Valdíci, Petr Radní, Dáša a Zdenka GPS) vyrazila v půl desáté vláčkem do Náměště na Hané a odtud po červené značce ke keltské mohyle, po zelené do Ludéřova, Kníniček, stoupáním do Lhoty pod Kosířem a dál směrem na vrchol Velký Kosíř kolem bývalé osady Gabrielov. Do Čelechovic jsme dorazili kolem 15 hod a čas do odjezdu vláčku v 16:14 jsme přežili v hospůdce u cukrovaru. Ušli jsme 15 km po turisticky značených cestách. Prohlédli a nafotili jsme kostel a další sakrální památky v Náměšti, smutnili jsme nad, pod tíhou sněhu, polámanými stovkami borovic, radovali jsme se ze sluníčka, které v lese vyčarovalo co chvíli nějakou nádhernou scenérii plnou světla, stínů a kontrastů barev. Třpytivý sníh a modrá obloha protkaná šmouhami bílých stratokumulů či spalinami z motorů dopravních letadel, to nás provázelo až do Čelechovic. Fotečky z této akce ode mně i od Petra jsou na rajčeti.Příští týden na pátek se chystám s Petrem GPS na celý den na běžky, víkendovou akci dám na web ve středu.