Duben 2010

Svatá Voda u Nových Dvorů

29. dubna 2010 v 14:23 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem
Jedním s přítoků říčky Blaty z pravé strany je potok, který se skládá ze dvou menších potůčků. Pramen jednoho z nich je označem na mapě jménem Svatá Voda. V knize "Haná" od autorů Dvořáčka a Růžičky se o tomto místě píše:
Asi 3 km severozápadně od Náměště na Hané stojí nad pramenem na okraji lesa barokní kaplička. Toto místo je opředeno pověstmi. Jedna vypráví, že sem byl před švédskými vojsky ukryt kalich s hostiemi a na jeho místě vytryskl pramen. Podle jiné pověsti se na tomto mísatě propadl do země kostelní poklad, je zde ukryt dodnes a objevuje se na Velký pátek. Třetí pověst líčí, jak zde v cyrilometodějských dobách poustevník pokřtil jednoho z posledních faunů.
Svatá voda
obrázky F.Stratila
soška Madony

V každém případě je to skutečně kouzelné místo a dobrý tip na výlet pěšky či na kole. Kromě kapličky zde najdete na stromech asi 25 obrázků místního rodáka p.Fr.Stratila s vyobrazením nejen různých biblických výjevů ale i z každodenního života prostých lidí. Poslední z nich namaloval p.Stratil v roce 2005 ve věku 71 let.
Jak se sem dostanete ? Když pojedete nebo půjdete od Náměště na Hané směr Cakov a projdete celou osadu Nové Dvory, na konci ní vás cyklistická stezka navede doleva a dojtete po 50 m ke křižovatce dvou cyklostezek u křížku INRI z r.1903, vy se dáte tou vlevo na Olbramice a přejdete asi 300 m přes kopeček. Cyklostezka pokračuje mírně vlevo, ale vy uvidíte vpravo 2 domy na samotě, kolem těch projdete a hned za nimi na kraji lesa už kapličku uvidíte. Pozor pramen není pitný.

Marijko, máš štěstí, že jsem šel zrovna kolem.
Valda

Čeho je moc, toho je příliš.

27. dubna 2010 v 22:38 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem
Tématem týdne na blogu je MOŘE.
Moře peněz, moře času, moře práce a moře nevím ani ještě čeho všeho. Slovo "moře" je prostě v českém jazyce zcela běžně používáno k vyjádření velkého množství čehokoliv.
A tak by třeba mohl někdo napsat :
"Po prvním krásném dni u moře jsem se ráno probudil a všude kolem bylo moře slunce. Moře příjemně šplouchalo na pobřeží a nad zátokou létalo moře racků. Noční vlny vyplavily na břeh moře, moře škeblí a lastur".
Dost bylo moře, ale moře moří to už je oceán. Ale nikdo asi neřekne :"dnes nestíhám, mám oceán práce" ? A to je vlastně dobře, protože už je moře hodin a jdu spát. V červnu letíme se ženou k moři a nerad bych dnes v noci měl moře snů o moři.
Tak dobrou.
Valda

Víkend byl ve znamení cyklistiky

25. dubna 2010 v 20:11 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem
Kamarádi PPP, obě plánované akce PPP se o víkendu uskutečnily a díky krásnému počasí byla účast velmi slušná. V sobotu jsme 50 km trasu podél Hloučely a Romže absolvovali v 6 a v neděli se na Ranči v Kralicích na Hané sjelo celkem 10 PPP.
              V sobotu jsme jeli přes přehradu, kde probíhal výlov zátoky u Valaška a u Vrbiček v bistru bylo letos poprvé narváno. V Podhradském rybníku se krásně odrážel Vysoký plumlovský zámekjako v zrcadle. V Soběsukách jsme "pomáhali" sázet brambory, v Hamrech u rybníka vylézali hadi bez štírů, v Repešském žlebu kvetly blatouchy a ve Stínavě u skládky jsme si dávali Gambáče. Na kopci v Holubicích jsem vyblejsknul opravenou zvoničku a ve Ptení jsem vyfotil u místní, krásně opravené, základní školy bývalé žáky - sestry z Véčka a Lubu. Na Bělák jsme přijeli po dvou lávkách přes říčku jménem Romže (název pochází z dob, kdy u řeky tábořili cikáni). Restaurace Bělecký mlýn, byla kvůli svatbě uzavřena, ale majitel otevřel naproti přes cestu kiosek z občerstvením, což nás velmi potěšilo. Přes Hluchov do Čech pod Kosířem na Mánesku na polívku to bylo jen skok, pak do zámecké zahrady pokochat se květy úžasné Magnólie pod zámeckými schodyČechy pod Kosířema nahlédnout do galerie obrazů Josefa Mánese. Po Mánesové stezce do Služína a kolem rybníčka s vodníkem do Stařechovic ke "koupališti", kde můžete v létě načapat slunící se starostovic dcérku. Pozdravit na návsi paní starostku, to byla povinnost, a pak hybaj do Kostelce na Hané na novou cyklostezku, která nás podél železniční tratě dovedla bezpečně až do Prostějova. Tachometr určitě nelhal, když mi ukázal rovných 50 km. Akci jsme zakončili u růženek, 54 letý majitel tamní nemovitosti nám ugriloval skvělý makrely. Dorazil i plukovník a dovezl místo Jitky pálenku. Poseděli jsme statečně až do osmi, a domů nás zahnala zima jak sviňa.

V neděli jsme s Olinem a jeho dětmi vyrazili po cyklostezce do Bediku, Čehovic a Čelčic, kde jsem polňačkou zajel ke krásné sakrálce - poklonce z roku 1730 v polích nad obcí. Petr Radní přijel ráno taky k Penny, ale vyrazil na opačnou stranu do Véčka na rodinou sejšn. Udělal 40 km. My jsme mezi tím dorazili do Klenovic, kde končí cyklo a po silnici projeli Obědkovicemi do Polkovic. U bývalé místní farmy jsme objevili velmi zanedbanou kapličku, kterou by jste v těchto místech určitě nečekali. Další krásnou hanáckou vesničkou na naší trase byly Oplocany, vítala nás hezká kaplička u silnice, jejíž fasáda září novotou, kousek za ní na komíně bývalé cihelny, čapí hnízdo i s panem domácím. Krásná barokní socha sv.Flotiána (autor B.Fritsch, 1.pol.18 st.), za kterou by se nemuselo, Pavle,  stydět ani město Olomouc. Pak ještě zvonice a 3 kříže INRI z toho jeden poškozený. Na konci obce jsme se vydali zkratkou po panelce do Lobodic. Těšili jsme se na kafíčko v cyklistické hospůdce u školy, ale bohužel otevírají až příští sobotu. Pivko a kofču jsme si tedy dali v místní putyce u kostela (naštěstí venku fungovalo něco jako zahrádka). Rychle pryč a kolem fungujícího mlýna po zelené turistické do přírody. Trasa vede podél jezer, kde se těží štěrkopísky a na těch kde se netěží je ráj rybářů. Sjíždí se sem i se stany a karavany a bývají tu vždy celé víkendy. Mají zde své zázemí jako např. toalety a kontejnery na odpadky. Chovají se tu, jako by jim to tu patřilo, a my, co by vetřelci, jsme očividně nebyli vítáni. Naštěstí nám to nemohlo zabránit, abychom se nepodívali k vodě. A vězte, že kromě orobinců a pářících se žab, jsme pozorovali z 5 m i hnízdící kačenu - Lysku černou.
čáp na komíně v Oplocanech
Lyska černá
 Tovačovem jsme projeli jen krajem pod zámkem kolem hřiště, kde probíhala nějaká soutěž pejskařů. Nádhernou podívanou jsme si ale užívali kolem Hradeckých rybníků, všude spousty vodních ptáků a navíc krásná zákoutí mlýnského náhonu. Tato scenérie nás provázela až do Věrovan. Poslední kilometry přes Klopotovice do Kralic nám rychle ubíhaly s vidinou dobrého jídla a studeného pití. V pohostinství Na Ranči už na nás čekali další naši kamarádi PPP, kteří přijeli trošku jinou, kratší trasou. Měli na čepu už i naše oblíbené řezané pivko a samosebou skvělé lángoše. Děvčata byla uspokojena kávou Laté nebo presíčkem. Jak lépe by se dala celodenní cyklistika zakončit ? Posledních 6 km po cyklostezce do Prostějova jsme bezpečně zvládli za 20 minut. Na Náměstí Práce jsme se s 50 km v nohách a s úsměvem na tvářích rozloučili s Vitas´family a v 17:00 jsme byli všichni doma.

Příští sobotu plánujeme s Petrem GPS turistiku v Jeseníkách. Podrobnosti tady najdete ve středu.
Valda
PS: odkaz na fotky ze soboty a z neděle.

Tak to byla luxusní sobota PPP:-)

20. dubna 2010 v 15:35 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Tak konečně nám přálo počasí a tak jsme si v sobotu 17.4. užili krásnou turistickou akci v okolí Chornice na Třebovsku. Do Chornice jsme se pohodlně, během 40 minut, přesunuli autama přes Konici a krásným Nectavským údolím. Logisticky promyšleným opatřením jsme si převezli jedno auto do cíle trasy do obce Mezihoří. Pak jsme vyrazili od krásného kostela v Chornici po modré na Hušák. Krásné výhledy na východ na Chornici a Drahanskou vrchovinu . Vidět byla i věž kostela a radnice v Jevíčku. První sakrálka - boží muka pod Hušákem, ta vždy poteší. Pak jsme již postupovali lesem stále mírně do kopečka až na rozcestí tur. značek Pod Hušákem. Zelená značka na vrchol nás vedla blátivým úvozem (Luba ho odvodnil:-) a poměrně prudce asi 1,5 km vzhůru. Nejdříve jsme se rozhlédli z menší vyhlídky, ze skály vlevo od trasy, abychom asi po 200 m dorazili k vrcholovému patníku a nivelační značce na samém vrcholu Hušák ve výšce 626m/m. Místo je turisticky označeno a je u něj hromada kamenů, zvoucí k odpočinku a posílení. To jsme také udělali a po kafíčku a "suchém" lepeňáku se naposledy vyfotili a vyrazili prudce z kopce dolů k Holubí studánce. Krátká zastávka u pramene"léčivé" vody, ke které se váže pověst o zraněném vojákovi, kterého ke studánce dovedla holubička a tím mu zachránila život. Vodu jsme někteří také ochutnali a rovněž jsme to přežili. Krásnou přírodou jsme pokračovali směr Městečko Trnávka, to jsme uviděli již z dálky jako na dlani i se zříceninou Cimburk nad Trnávkou. V centru obce jsme se občerstvili v letní předzahrádce hospůdky U Ferdinanda, kde není radno kouřiti. Žlutá značka nás pak bezpečně přivedla na krásnou zříceninu hradu Cimburk. Tu jsme prošmejdili úplně celou a na nejvyšším jejím místě jsme pořídili fotečku s naší vlajkou. Z Cimburku do Mezihoří to byli už jen 2 km a tak jsme kolem půl čtvrté dorazili do cíle naší krásné výpravy PPP. Všechny fotečky z akce najdete zde.

Na další společné akce PPP se těší
cimburk - zřícenina u Trnávky

Tovačov, makrely, lázně Skalka a Kněží hora

12. dubna 2010 v 17:48 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Přesto, že nám počasí o víkendu příliš nepřálo, byl i druhý aprílový víkend pestrý na akce PPP.  Členové vyrazili na různá místa v okolí Prostějova auty, na kolech i pěšky a tak se nám podařilo navštívit tovačovská jezera mezi Lobodicemi a Tovačovem, zajít na první letošní makrely do Mostkovic na Ranč, ve větrném a chladném počasí se 6 cyklistů zajelo podívat do lázní Skalka a v neděli jsme našlapali 13 km na trase ze Žarovic přes Krumsín do Prostějova. Akcí se celkem zúčastnilo 13 PPP. Fotečky z akcí jsou na rajčeti.
Kněží hora

Za výhledy v okolí Prostějova

8. dubna 2010 v 8:27 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Turistická všehochuť
Řeknete si Prostějov , Haná  - to je samá rovina, ale pokud zatoužíte po dalekých  výhledech a malebných rozhledech do hanácké roviny tak vás potěším, protože nemusíte jezdit nikam daleko, stačí hópnót na kolo a nebo nasadit dobrý škrbále a vyrazit.
Mám pro vás hned tři tipy, kde se vám moje předchozí sliby, při dobrém počasí, dozajista splní.
1. Rozhledna Štátule na kopci Předina 312 m/m mezi obcemi Dobrochov- Vranovice-Kelčice a Vřesovice. Dostanete se k ní na kole nebo pěšky. Možností je několik. Můžete přijet autem přes Dobrochov až skoro k bráně do areálu vysílače a obejít ho kolem plotu vlevo (stranou blíž kdálnici) a na konci plotu 150m přes pole za malým lesíkem ji nemůžete minout. Nebo můžete na kole nebo pěšky přijít od Kelčic, kde je hned za obcí směrem na Vřesovice označena šipkou odbočka k ní. Z těchto míst je již rozhledna viditelná a nemůžete ji minout. Polní cesta k ní vede i od Vřesovic, začíná za obcí směrem na Kelčice a rovněž sjízdná i na kole. Rozhledy jsou z ní na západ a sever, dalšími směry tomu brání vysoké stromy. V blízkém okolí dohlédnete na obce Vranovice-Kelčice, Výšovice, Vřesovice, Dobrochov, Dětkovice, města Prostějov, Olomouc a Přerov. Za dobrého počasí je výhled i na Hostýn, Svatý Kopeček, kostel v Dubu, Záhoří, Drahanskou vrchovinu a Nízký Jeseník.

2.Těsně za obcí Držovice (donedávna místní část Prostějova) směrem na Olšany,po staré olomoucké silnici vyjedete tzv.držovický kopec a budete mile překvapeni krásným výhledem na celý Prostějov, obce Držovice, Smržice, Kostelec na Haná, Plumlov a celé Podzáhoří a Záhoří. Za dobré viditelnosti dohlédnete na Dobrochovský vysílač a větrnné elektrárny u Protivanova a Drahan. Na kopci vpravo u silnice stojí krásně opravená kaplička sv.Floriána z roku 1856. Ale to ještě není vše. Milovníky vojenské historie jistě potěší vlevo od silnice asi 100m v poli stojící malý betonový bunkr, nechal ho zde za II.sv.války postavit Wermacht jako velitelské stanoviště dělostřelecké baterie, která zde byla rozmístěna na "obranu" města.
3.Posledním mým tipem na místo s krásnými výhledy je Přírodní památka Na Hůrkách, která se nachází  asi 1,5 km od obce Zdětín směrem na Bílovice vlevo od silnice Zdětín -Lešany. Dojedete k ní i na kole po polní cestě, která odbočuje ze silnice na Lešany asi 300 m pod hřbitovem ve Zdětíně. Výhledy jsou směrem na Prostějov, Kostelec na Hané, Velký Kosíř, Bílovice, Lutotín, Ohrozim a Olomouc. Při dobré viditelnosti je vidět část podhůří Jeseníků a Libavské vrchy.
Krásné a daleké výhledy vám přeje

Rakovecké údolí

5. dubna 2010 v 23:59 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Kamarádi PPP, nedělní akce do Rakoveckého údolí za Bledulemi se moc vydařila. Počasí slunečné a příjemné. Parta skvělá - 7 PPP. Zapsáno do přehledu 14 km. Zastavili jsme se v Lulči a prošli se ke kostelu sv.Martina s vyhlídkou. Prohlédli jsme si zámek v Račicích. Vlastní procházka údolím potoka Rakovec byla úžasná a "záhony" Bledulí byly fantastické. Ale přírodní rezervace Rakovecké údolí nejsou jenom, v televizi profláknuté Bledule, ale překrásná příroda plná skalních stěn, smíšených listnatých lesů, meandrujícího Rakovce a hlavně jarních kytek a dokonce už i motýlů. Jen návštěvníků tam bylo na náš vkus až moc. Hold reklama v televizi dělá divy. Tenhle výlet všem turistiky chtivým kamarádům moc doporučuji. Několik dobře míněných rad nakonec. Zaparkovat auto můžete až těsně na hranici rezervace, parkoviště je vlevo od silnice asi 2 km za obcí Račice směrem na Ruprechtov. Poznáte to podle pomníčku u silnice a odpočinkového altánku.BleduleTrasu je nejlépe jít napřed po zelené naučné stezce vpravo proti proudu Rakovce a buď se vrátit od Bledulí po opačném břehu po červené turistické značce (což je asi 7 km) a nebo pokračovat pořád po červené po pravé straně údolí až na křižovatku s modrou značkou a po ní vlevo přes Rakovec a po zpevněné neznačené cestě zpátky k Bledulím a odtud k parkovišti (12 km). Hospůdka je v Račicích pod zámkem. K zámku se dá vyjet autem. V okolí doporučuji ještě shlédnout větrný mlýn v Ruprechtově.
Mnoho krásných zážitků při toulkách naší krásnou vlastí a její matkou přírodou přeje:

Odkaz na fotečky: zde

PP Království a U Strejčkova lomu

3. dubna 2010 v 18:22 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
O Bílé sobotě velikonoční jsem jen s rodinou vyrazil na plánovanou akci do okolí obce Grygov. Nejdříve jsme se i s kočárkem plným našeho Matýska prošli lužním lesem Království, kde nás okouzlili spousty jarních květinek - prvosenky, talovíny, sasanky, dýmnivky, křivatce a další. Les byl dubovo- habrový a občas bučina, všude slepá ramena Moravy, tůně a mokřiny. Silnice zpevněná, vhodná i pro kola. Udělali jsme takové kolečko od žel. mostu. Děti pak odjeli zpět do Prostějova a já s Dádou jsme ještě prošli přírodní památku U Strejčkova lomu, kde na loukách okolo bývalého lomu na vápenec kvetly naše oblíbené koniklece velkokvěté. Fotečky jsem dal na rajce - zde je PR Království a zde PP U Strejčkova lomu.
Zítra už se těším do Rakoveckého údolí. Před chvilkou se přihlásili JIRKA G. s RENATKOU.

Úsov-Bradlo úspěšně zdoláno PPP

1. dubna 2010 v 20:16 | Valda / Máte štěstí, že jdem zrovna kolem |  Hodnocení akcí
Kamarádi PPP, v neděli 28.3. jsme uskutečnili plánovanou akci na Bradlo
- nejvyšší horu Úsovské vrchoviny s výhledovou skálou na vrcholu, ve výšce 600 m/m a do města Úsov, v podhůří Hrubého Jeseníku na řece Doubravce, 5 km severovýchodně od Mohelnice a 7 km severozápadně od Uničova. Úsovský zámek s hradem nelze přehlédnout, neboť je na návrší na východním konci města a je z dálky dobře viditelný.
Ale popořádku. Dochvilnosti účastníků akce, kterých se přihlásilo celkem 10, jsem se trošku obával z důvodu přechodu na letní čas. Ale mé obavy se nepotvrdily, u Penny marketu jsme se přesně v 9:00 sešli všichni včas a tak jsme mohli třemi vozidly vyrazit přes Litovel a Červenku do Úsova. Zaparkovali jsme pod zámkem a vyrazili na prohlídku města a ke kapli sv.Rocha na kopci za městem. Od kaple jsme se vrátili do Úsova a prohlédli jsme si Židovský hřbitov a opravenou Synagogu. Kolem zavřeného hradu a zámku jsme se vrátili zpět k autům a přejeli jsme asi 8 km do obce Lipinka, odkud jsme zahájili výstup na Bradlo. Po značené turistické trase jsme prošli kolem jelení obory a u altánu vstoupili do lesa. Postupně se začaly kolem nás objevovat první skalní útvary, největším z nich byla právě vrcholová skála Bradlo s upravenou vyhlídkou. Na vyhlídce pěkně foukalo, ale dohledy byly daleké. Od Bradla jsme pokračovali dál kolem studánky Bažinka a Krále Bradla - bohužel loni, při vichřici, padlého nejstaršího smrku. Došli až lezeckým skaliskám zvaným Tři Kameny, kde jsme se společně vyfotili u Dívčí skály. Tady jsme se otočili čelem vzad a vrátili se skoro stejnou cestou zpátky do Lipinky. Než jsme vyrazili zpátky do Prostějova, zašli jsme na kafíčko k sestře Zdeničky GPS, která má v Lipince chatičku s velkou zahradou. Nakonec jsme za celý den vůbec nezmokli a ušli jsme 14 km.
Fotečky z akce najdete zde a zde. A taky Majčiny tady.