Prosinec 2010

Silvestrovský pochod do Křenůvek

31. prosince 2010 v 9:31 | Valda |  Hodnocení akcí
Poslední den roku 2011 od rána bylo u nás veselo, ostatně tak to má na Silvestra být. Spal u nás vnouček a tak hned jak ráno otevřel oči a usmál se na nás, den se rozjasnil, i když venku bylo zima a pošmourno. Prostě "ideální" počasí na silvestrovskou vycházku do přírody. Poslední akce PPP roku 2010 odstartovala hodinu před polednem Na Splávku v Domamyslicích, kde se sešlo 13 PPP. Kolem bývalé domamyslické drůbežárny (dnes je tam snad stolárna) jsme vystoupali lesem k Doním Vinohrádkům a na Záhoří. Po zelené značce, po asfaltce do Ajojzova a pak po silnici a přes pole, na kterém jsme vypustili lampion přání, do Křenůvek. Hospoda U Melků, nás přivítala domácí atmosférou a vůní horké česnečky a kančího guláše. 2 hodinky do odjezdu autobusu nám v ní utelky jako voda. Pivo mělo říz a grog byl samý rum. Autobus do Prostějova jel od hospody přesně podle JŘ v 15:48 a povozil nás po okolních vesnicích tam a zpět, než se po půl hodině dostal na nádraží v Prostějově. Z nádraží v Prostějově to bylo do hospody U Pantáty jen skok a tak jsme zde zakotvili a společně čekali na příchod nového roku 2011.
Šťastný a veselý Valda
na Záhoří cestou do Křenůvek

Veselý výstup na Kosíř

29. prosince 2010 v 16:11 | Valda |  Hodnocení akcí
Předposlední den roku 2010 se uskutečnil již tradiční výstup PPP na hanácké nejvyšší kopec - Velký Kosíř, do výšky 442 m/m. Letos poprvé se startem v Čechách pod Kosířem a cílem v Prostějově. Na vrcholu jsme se potkali s hasiči ze Slatinic, kteří se připravovali na tradiční masový Novoroční výstup. Vyfotili jsme se v klidu u základního kamene budoucí rozhledny, který bude 1.1.2011 ve 14:00 slavnostně položen nebo poklepán. Opekli jsme si buřty, ochutnali si navzájem cukroví a do Prostějova jsme se vrátili přes Čelechovice na Hané a Smržice. Ve Smržicích jsme se ještě stačili občerstvit v restauraci v novém kulturáku u hřiště. Užili jsme si spousty legrace a příjemného popovídání s kamarády na mrazivých 15 kilometrech pochodu. Na akci se sešlo překvapivě až 17 PPP.
vyvrcholený Valda
u základního kamena budoucí rozhledny

Dobytí Lysé hory

24. prosince 2010 v 7:26 | Valda |  Hodnocení akcí
Hned první den po vánočních svátcích jsme shodili nabrané "sváteční" dekagramy pořádným turistickým výstupem do 1323 metrů nad mořem na nejvyšší vrchol Moravskoslezských Beskyd - Lysou horu zvanou Gigula. Z Ostravice jsme šli po červené značce asi 6 km (2 hod 15 min) na vrchol. Lysá hora byla dobyta v 11:30. Počasí bylo tentokrár exkluzivní :-). Článek chystá Pepa (1. zleva).
27.12. Výstup na Lysou horu

Štědrý den s otužilci i bez

21. prosince 2010 v 13:31 | Valda |  Hodnocení akcí
V pátek se  akce otužilců, letos netradičně uskutečnila na rybníku Bydélec v Plumlově. Vyšli jsme ve čtyřech pěšky v 10:30 od Penny Marketu. Kvůli náledí jsme však nestihli dojít až do Plumlova a tak jsme skončili na přehradě v hospůdce na Panelu, odkud jsme se vrátili do Prostějova. Na Bydélci bylo spousta lidí a akce otužilců se zdařila. PPP tam nakonec měli také zastoupení. Byla tam Danča (fotečka otužilců je od ní) s Wráťou, také Růžičky a Radní se tam zastavili cestou z Vícova.

Valda
Mlžné ráno Štědrého dne

Zpráva ze zimní turistiky

20. prosince 2010 v 8:13 | Valda |  Hodnocení akcí
Je sobota ráno, teploměr ukazuje nějakých mínus 8 stupňů Celsia, okno v kuchyni pomaloval mráz a na chodníku před domem je mírně poprášeno čerstvého sněhu z noční přeháňky. No prostě ideální počasí na turistickou vycházku do přírody. Akce je naplánována na poslední chvíli s odjezdem autobusem do Vícova v 11:22 z Krasic, ale já se nakonec rozhoduji, že vyrazím již v 9 hodin pěšky a kamarády počkám ve Vícově. Čeká mě nějakých 12 km. V batohu mám banán, tatranku a termosku teplého čaje a v botách dvoje ponožky, nejhorší je když máte hlad a nebo vás zebe od noh. Do Mostkovic valím po krajnici Plumlovské silnice, zajdu na přehradu abych viděl na vlastní oči, že se opravdu začala bagrovat. Provoz je tu jak na Václaváku. Napočítal jsem na staré hrázi 3 bagry a 8 sklápěček. Kolem Čubernice prudkým stoupáním (nasazuji nesmeky) nahoru a po horizontu nad Plumlovem, který mám po levé ruce, až na silnici Plumlov-Ohrozim. Pak pořád podle GPSky na Vícov, přeskočím potok Roudník a kolem PP Brániska držím správný směr, vzdušnou čarou jsem nějakých 2,5 km od Vícova. Vyplašil jsem několik kusů srnčí zvěře a pár zajíců, protože jdu cestou necestou přes pole. Už to vypadá, že budu ve Vícově příliš brzy, ale terén tuto situaci nepřipouští. Pole přede mnou, kam až oko dohlédne, hluboké oranisko. Po tom se opravdu jít nedá i když je 15-ti cm vrstva sněhu. Naštěstí narážím na polní cestu, která je dokonce projetá pluhem, asi plumlovskými zemědělci k hnojisku. Po ní v pohodě scházím k silnici vedoucí z Plumlova na Vícov. Sice jsem si cestu asi o 1 km prodloužil, ale času mám dost, stejně bych musel čekat ve Vícově na zastávce na příjezd autobusu s PPP. A toho jsem se chtěl vyvarovat. Do Vícova přicházím po silnici asi 15 min před autobusem. Zajdu si tedy ještě k místnímu jezírku a nafotím kostel sv.Floriána na návsi. Boskovičák dovezl do Vícova další 4 kamarády PPP asi s 5 minutovým zpoždění, což se vzhledem ke stavu na silnicích dalo očekávat. Po tradičním přivítání vyrážíme po červené turistické značce k lesu nad obcí a pak směrem na obec Stínavu. Kdo si nenasadil návleky, činí tak při první příležitosti, protože jdeme asi ve 20 cm prašanu. Ve Stínavě kolem kapličky u Svaté vody a kostela s románským jádrem ze 13. století míříme na horní konec k hlavní silnici a kolem hřbitova do kopce k hájence a na rozcestí Nad Stínavou (440 m/m). Dále nás vede zelená tur.značka Na Pohodlí pak žlutá přes rozcestník U 3 dubů do Ptenského Dvorku. Krásné obrázky zimní přírody, odpočívající pod sněhovou peřinou, nám dobíjí baterky, zesláblé předvánočním shonem. Ve Dvorku se vydáváme k železniční trati, kolem které je to poslední 3 km do Běleckého Mlýna. Západ sluníčka, které se skoro celý den pořádně neukázalo zpoza mraků, teď překrásně dokresluje svými barvami zimní scenérii pozdního odpoledne. Do restaurace na Běláku dorážíme urousaní asi hodinu před odjezdem vláčku, vítalo nás příjemné prostředí restaurace a příjemná teplota nám všem zabarvila líce do ruda. Což pak teprve horká polévka, teplý čaj a grog - to byla ta pravá odměna po 13 km procházce v mrazivém odpoledni. Chlapi nakonec nepohrdli ani studenou jedenáctkou Gambrihnusem. Na místním nádraží v Prostějově jsme vysedali spokojeni před 17 hodinou s konstatováním, že se tahle zimní turistická akce PPP vydařila a nesmeky se osvědčily.

Valda - teď už v teple

Advent ve znamení koření

15. prosince 2010 v 5:46 | Valda |  Hodnocení akcí
Členové obecně prospěšné společnosti - Tovačovský zámek stojí za pořádáním akce "Vánoce na zámku", která se tradičně, již od roku 2005, koná v areálu tovačovského zámku. Akce je vyhlášená díky krásným tématickým aranžé zámeckých interiérů, bohatému vánočnímu řemeslnému jarmarku a kouzelné předvánoční atmosféře. 5 přátel přiměřeného pohybu se v sobotu 11.12. nechalo pohladit touto atmosférou v překrásně vyzdobených, mimořádně zpřístupněných, komnatách zámeckého paláce. Prohlídka zámku s průvodcem začínala ve 13:00 a stála 40 Kč. U vstupu nás vítal flašinetář s foxteriérem. Výzdoba se nesla v duchu koření všeho druhu, bez kterého si dnes Vánoce nedovedeme ani představit. Výklad byl zpestřen krátkou divadelní ukázkou z Benátek, kolebky koření.  Na nádvoří byly stánky s perníkem, medovinou, vánočními ubrusy, kovářská dílna, v kotlíku na ohništi se vařila polévka a na rožni se opalovaly domácí klobásky. Přes podloubí jsme vstoupili do přízemních prostor zámku, kde byly umístěny další prodejní a výstavní místa z vánočním zbožím. Nakoupili jsme nějaké drobnosti, co by dárky pod stromeček. A že bylo z čeho vybírat. Návštěvu zámku jsme zakončili vánočním punčem a teplou medovinou a vyrazili jsme na krátkou procházku. Zadní bránou a přes mlýnský náhon ke starému mlýnu a pak na skok ke Skašovskému jezeru, kde se mi podařilo nafotit kormorány. Mohli jsme porovnávat krásy zimního Tovačova s těmi podzimními, které jsme obdivovali v říjnu při výlovu tovačovských rybníků.
Ušli jsme asi 3 km a spolu se studeným sobotním adventním vzduchem jsme násali i krásnou předvánoční atmosféru. 4 Děvčata PPP jsem naložil pod zámkem do auta a dovezl bezpečně zpět do Prostějova. Akci si moc pochvalovaly.

vánočně okořeněný Valda

holky vysmátý pod zámkem

Velký Kosíř obsadili čerti

7. prosince 2010 v 7:44 | Valda |  Hodnocení akcí
V sobotu 4.12.2010 jsem se neplánovaně vydal na Velký Kosíř, kde KČT ve spolupráci s ČD Prostějov pořádali tradiční Mikulášskou nadílku pro děti. Ráno o půl osmé vyjeli vlakem do Čelechovic na Hané a odtud na vrchol 3 PPP (Utopenec s chotí a Štěpán), já jsem pro změnu vyrazil autobusem do Čech pod Kosířem o hodinu později ze zastávky od místního nádraží. Před devátou už jsem vyskakoval v Čechách (i když na Moravě) a v mrazivém počasí (-10oC) zavítal nejprve k netradiční kapličce sv.Josefa na okraji obce a pak do zámeckého parku. Počasí bylo od ráno slunečné a sníh se krásně třpytil. Nafotil jsem pár foteček místního zámku a v zámeckém parku pak romantické stavby (rozhlednu a altánek) a zasněžené dřeviny (některé i vzácné - cizokrajné). Pak jsem již vyrazil směrem ke hřbitovu, kde jsem po neznačené lesní cestě začal stoupat 20 cm sněhu na Kosíř. Nasadil jsem na boty tzv. Nesmeky a hned se mi šlo lépe i když cesta byla prošlapaná jen  od zajíců a srnčí zvěře. Po asi půl kilometrovém stoupání jsem na první křižovatce lesních cest odbočil vpravo a po vrstevnici pokračoval asi 400 m ke kapličce Panny Marie. Je na krásném místě, docela zapomenutá a málo navštěvovaná. V této části Velkého Kosíře se člověk často nevyskytuje a tak je zde hojně zvěře. To jsem poznal ne jenom podle stop ve sněhu (i liščích a kuních), ale také jsem několikrát pozoroval skupinky srnčí zvěře, která o mně neměla ani potuchy. Byl jsem pěkně potichoučku a tak jsem, asi za odměnu, mohl spatřit i lišku, která překřížila moji cestu asi 100 m přede mnou. Svoji stopu zametala ocasem. Ale to už jsem narazil na informační tabuli naučné stezky a žlutou turistickou značku, po které jsem vyrazil vlevo. V místech kde žlutá vede krajem lesa jsou hezké výhledy na bývalou osadu Gabrielov. Ale to už jsem byl těsně pod vrcholem Velkého Kosíře ve výšce 442 m/m (Kosíř má ještě další dva nižší vrcholy západně od VK - Sýkorník -413 m/m a nad Slatinicemi Malý Kosíř - 316 m/m). Na samotném vrcholu už bylo veselo, na odpočívadle fungovalo občerstvení, hořel oheň a na něm roztahovalo "nožičky" desítky špekáčků. Mikuláš, čert a anděl v krásných maskách obdarovávali příchozí ratolesti drobnými dárky. Skupinky turistů se zahřívaly grogem, slivovicí a podupáváním. Já jsem se přivítal s PPP a s kamarády - turisty z KČT Smržice, na čele s předsedou, kteří akci vzorně organizovali. V mraze jsem na vrcholu vydržel asi 45 minut a pak jsem vyrazil směrem na Čelechovice, nešel jsem ale po zelené značce, kudy přicházely davy dalších turistů, ale přímo z kopce dolů směrem na Stařechovice až jsem narazil na žlutou značku tzv. Mánesovu stezku, která vede úpatím Kosíře z Čech do Čelechovic. Na železniční zastávku jsem dorazil 2 min před příjezdem vláčku, který mě o půl jedné vyklopil na místním nádraží v Prostějově. Ušel jsem v mrazu 8,5 km, udělal jsem si pěkný hladeček a nasál jsem krásnou atmosféru zimní přírody.
Další fotečky najdete na rajčeti.