Květen 2012

Cestou přes jeskyni k Mohykánům

29. května 2012 v 0:35 | Valda |  Hodnocení akcí
I na území Moravy žijí dosud zbytky indiánských kmenů, ve Vojtěchově u Hvozdu jsou to poslední z Mohykánů. Naše nedělní turistická výprava z Jesence u Konice směřovala na jejich výsostné území zcela cíleně, měli jsme v úmyslu nakoupit u nich ohnivou vodu a indiánské zlato. Ohnivý oř nás v Jesenci vysadil již při východu slunce a kolem místní motlitebny se zvonem a kolem sídla stařešinů jsme vylezli na kopec za osadou a rozhlédli se do krajiny. Prérie zde vytváří kouzelnou scenérii, krásné výhledy do všech světových stran, žádná elektrifikace, žádné stavby, jen kopce, pole a lesy. Cestou potkáte jen dva kříže, pomníčky to asi padlých prvních osadníků. Jeden kovový stojí nad Jesencem a druhý kamenný u Ponikve (od r.1932). Bělošskou osadu Ludmírov jsme přepadli znenadání, zpoza humen, kolem bývalé bizonní stáje. Osada byla opuštěná, nikoho jsme tam nenašli. Lesem jsme pak došli k průchozí jeskyni, kde měly v minulosti zdejší indiánské kmeny pohřebiště a místo ke vzývání velkého Manitů.....Dnes jsou zde jen netopýři a jeskynní pavouci. Zde jsme si posedali a občerstvili se sušeným masem a kukuřičnými plackami. Po prudkém sestupu do údolí potoka Špraněk jsme narazili u mlýna na 2 místní domorodce, jeden byl cestář a druhý ranhojič. Zvelebovali zde svoje obydlí a plánovali zde znovu začít mlít mouku a kovat koně. Byli velmi sdílní a pohostinní a tak nás mrzelo, že nám došla ohnivá voda a mohli jsme je obdarovat jen amulety. Pokračovali jsme lesní, špatně schůdnou pěšinou za naším náčelníkem Khekipetrou, až na zpevněnou cestu do bývalé osady černých otroků, dnes zvanou Otročkov. Místní osadníci zde postavili několik hezkých obydlí a žlutou kapli zasvěcenou asi bohovi slunce.
Jeden z osadníků nám poradil cestu k další osadě lidí vlasatých - do Kadeřína. Místní saloon a nálevna, ke které jsme s bílým bratrem Polibkem (Kiss), došli jako první, je již několik sezón zavřená, tamějšího barmana asi skalpovali místní indiáni. Kolem potoka Špraněk jsme brzy dorazili ke skalnímu útesu s kamenou bránou vedoucí do pomyslné země indiánských předků. Na náhorní planině prý v dávných letech stával kamenný dům nějakého velkého bílého bratra, zvaný Branky. Od tohoto místa již zdejší Mohykáni vyznačili cestu červeně, bůvolí krví, až do indiánské osady kmene Mohykánů do Vojtěchova, ve zdejších hlubokých hvozdech, plných divokých oslů. V místní indiánské hospodě U Posledního Mohykána jsme se posilnili ohnivou vodou, domácím pivem a nakoupili jsme si i indiánské zlato (kukuřice zapečená se sýrem). Zdejší barmanka Sascha je široko daleko vyhlášenou hostitelkou. Takto posilnění jsme mohli v klidu vyrazit na poslední úsek naší výpravy, přes kopec do cílové bělošské osady zvané Hvozd. U místního kostela sv. Anny měl být totiž kolem čtvrté odpolední přistaven dostavník do big city Prostějov. A opravdu byl, po hodině trmácení okolními osadami nás za 28 zlatých dukátů dopravil bezpečně, bez úhony až k železniční stanici ve městě.
A tak jsme se z indiánského území obávaných rudošských kmenů vrátili všichni, kromě mě, se skalpy na hlavách a s 16 mílemi v nohách. Šťastný návrat jsme ještě oslavili v místní nálevně Gól, odkud jsme se pak rozešli do svých "vděčných lovišť".
Z nadmořské výšky pouhých 220 m zdraví ÚžasnýValda alias náčelník "Kašlavý bůvol".

Rekordní účast na 8.Smržickém vandru

22. května 2012 v 20:29 | Valda |  Hodnocení akcí
352 turistů a 1238 cyklistů se letos zúčastnilo 8.Smržického vandru - akce Klubu českých turistů Smržice, který tuto malou obec poblíž Prostějova dostal do povědomí širokého okruhu příznivců tohoto druhu pohybu ve volné přírodě.

Na kole za princeznou Jasněnkou

13. května 2012 v 12:47 | Valda |  Hodnocení akcí
Svátek Osvobození 8. května od rána provázelo krásné slunečné počasí a na hlavním nádraží v Prostějově se v deset hodin sešlo ve vláčku do Dzbelu 12 cyklistů z toho 4 PPP. Kola se na plošinu sotva vlezla, protože jaksi chyběly háčky na jejich zavěšení. Před jedenáctou hodinou jsme již s Dádou, JirkouPV a Lidkou sjížděli pěkně z kopečka Nectavským údolím do Chornice.

Nová cyklostezka byla slavnostně otevřena

13. května 2012 v 9:02 | Valda |  Hodnocení akcí
V sobotu 5. května 2012 v 10 hodin byl v Morkovicích, v místě bývalého nádraží, slavnostně zahájen provoz nové cyklostezky, která byla nákladem cca 23 mil Kč postavena na bývalém železničním svršku tratě z Nezamyslic do Morkovic. Za přítomnosti starostů zúčastněných obcí a dobré pětistovky cyklistů i dalších přihlížejících byla přesně o desáté přestřižena slavnostně páska.

Přehled akcí PPP uskutečněných v květnu 2012

13. května 2012 v 8:40 | Valda |  Přehledy
Přehled akcí s účastí PPP uskutečněných v měsíci květnu 2012 vzestupně

Brigáda byla :-)

2. května 2012 v 8:34 | Valda |  Hodnocení akcí
"Je to pravda odvěká, práce šlechtí člověka" .....zpívá v jedné písničce V+V a my jsme se o tom přesvědčili 1. května, kdy se uskutečnila plánovaná pracovně-turistická akce na Záhoří spojená s úklidem odpadků v lokalitě Dolní Vinohrádky. Brigádníků nás bylo sice jenom 4, ale přesto jsme nasbírali odpadků úctihodnou hromadu. Je až neuvěřitelné co lidé z okolních obcí a místní chataři vyvezli do tohoto prostoru, viditelně označeného jako Přírodní památka. Kromě pneumatik a stavební sutě všeho druhu, jsme zde našli i kanalizační svody obsahující nebezpečný azbest. Plastových lahví jsem napočítal 46 plus 2 kanystry s použitým olejem. Touto akcí jsme podpořili úsilí ochránců přírody z organizace Sagittaria, kteří se snaží toto místo znovu přiblížit do podoby "Přírodní památky" s výskytem vzácných druhů rostlin a živočichů. Všem "brigádníkům", jmenovitě Renatce, Georgovi a Pepovi bych chtěl ještě jednou moc poděkovat a doufám, že i v téměř tropickém počasí, si akci užili a odcházeli z ní s dobrými pocity. Pivečko na Splávku v Domamyslicích nám všem moc bodlo, i když bylo provázeno soudružskou atmosférou oslav 1.máje.

Zdraví Valda Úžasný(bez mozolů)