Červen 2012

Menhir Seloutky u kóty Chlum

20. června 2012 v 22:55 | Valda |  Turistická všehochuť
V okolí Prostějova je řada turisticky zajímavých míst. Při toulkách po Záhoří v okolí obce Seloutky můžete narazit na archeologickou kuriozitku zvanou "Menhir Seloutky". Z informační tabulky umístěné v místě nálezu torza tzv. nátepních destiček, používaných lukostřelci k ochraně tepny na zápěstí před zraněním tětivou luku, se dozvíte řadu informací. Když říkám lukostřelci tak myslím lukostřelce ligurské, tedy z kmene Ligurů, který migroval přes toto území 4700 let př.n.l. a byl nositelem kultury tzv. "zvoncových pohárů". Ligurové prosluli jako běžci, luko- a prakostřelci a znalci tavení mědi. U Ludéřova, v místě keltského opida, byla dokonce nalezena forma na odlévání nožů z období ligurské kultury, což znamená, že Ligurové pobývali v našich končinách 1000 let před příchodem prvních Keltů. Z informační tabulky jsem se dočetl ještě jednu zajímavou informaci. Menhir se má stát součástí naučné archeo-stezky, která povede od Brna-Líšně přes Luleč, Pustiměř, Určice , Ohrozim, Kosíř, Ludéřov, Mohelnici, Bludov, Skorošice až do Polska k Baltu.
Souřadnce GPS: 49°26'7.656"N, 17°2'54.748"E
ValdaÚžasný

Přehled akcí uskutečněných v červnu 2012

18. června 2012 v 11:46 | Valda |  Přehledy
Přehled akcí s účastí PPP uskutečněných v měsíci červnu 2012 vzestupně

Na byciklech Konickem

18. června 2012 v 8:39 | Valda |  Hodnocení akcí
Po týdenním přeháňkování se konečně udělalo na víkend ideální cyklistické počasí a tak jsem v sobotu vyrazil s Petrem a Zdenkou GPS na cyklistický výlet do okolí Konice. A protože jsme přátelé přiměřeného pohybu, cestovali jsme z Prostějova do Dzbelu i s bicykly na plošině Čunínské střely společně s dalšími 2 cyklistkami, třemi kočárky a jedním psem. I díky tomu jsme se ale seznámili ve vlaku se sympatickou "horskou" cyklistkou Hankou, naladěnou na stejnou strunu jako my. Mířila na rozdíl od nás na Řehořkovo Kořenecko. My jsme se ze Dzbelu vrátili kousek zpátky do Jesence, abychom hned na začátku absolvovali největší stoupání kolem zámku a kapličky po zelené značce na naučnou stezku Kladecko. Bylo jedenát hodin a sluníčko už to do nás pralo jak na plážích v Chorvatsku. Už od rána trošku dost foukalo a tak se dalo horko docela snášet a úsek polními cestami do Kladek byl velmi příjemný. Krásné daleké výhledy do krajiny, spousta kytiček a žádné náročné stoupání. Poobědvali jsme lepeňáky u křížku nad osadou Bělá a do Kladek jsme přijeli kolem kravína. Krátké stoupání do Dětkovic (kapličku jsem tu fotil poprvé) a za poslední chalupou odbočujeme vlevo na Milkov. Kolem bývalého Jednotného zemědělského obchodního družstva Milkov se polní cestou spouštíme do Otročkova a odtud pak krásný sjezd k Ondráškovu mlýnu a vlevo do Vojtěchova. V hospodě u Posledního Mohykána jsme o půl jedné a máme na tachometru jen 18 km. Posilníme se výborným litovelským kvašákem, kávičkou a ochutnáme místní specialitu "indiánské zlato". Atmosféra zdejší vyhlášené stylové indiánské hospody nás vrátí do dob našeho mládí a indiánek Karla Maye. Vyrážíme ve dvě hodiny, čeká nás nejdříve dvoukilometrové stoupání směr Luká, a to věru není po pivku a v tom horku zrovna 2x příjemné. Odměnou jsou nám ovšem překrásné výhledy nejen na obec Luká, ale i na celé Nízké Jeseníky. V Luké odbočujeme na Polomí, kde jsme se na chvilku zastavili a obdivovali krásně opravené památky (kříž, boží muka a nový památním obětem válek), zajeli jsme i ke zvoničce, která se právě obléká do nové fasády. Projeli jsme Bohuslavice (krásně opravené sousoší) a pak dolů a nahoru přes říčku Šumici k hájence na Rovině a krásným sjezdem do Krakovce. V Krakovci je toho k vidění na samostatnou turistickou návštěvu (zámek, kaplička a INRI u zámku, kaple sv.Antonínka na kopci u obce, poklonka, boží muky a smírčí kříž u požární nádrže, socha Jana Nepomuckého u mostu přes Šumici a další boží muka a sv.Antonínek u cesty ke kapli.) Napočítal jsem 10 památek. Z Krakovce z kopečka do Laškova a pak poslední táhlé stoupání směrem na Pěnčín, kde plánujeme zastávku v hospůdce U kaple, nakonec si ale pivko nedáme, je zde svatba. Ale nevadí, přes Čechy pod Kosířem (opravují zde silnici) a Stařechovice a Čelechovice přijíždíme žízniví na hřiště do Smržic, kde je příjemné posezení ve stínu s výhledem na fotbalové hřiště, kde zrovna místní borci válcují Pavlovice u Kojetína už ve 37 minutě 4:1. Kéž by to tak bylo i večer s Poláky, říkáme si s Petrem, když upíjíme z pullitrů Černé hory a uždibujeme z pečené makrely za 70 Kč. A že se je na co koukat :-)
Tomu říkám sobota prožitá podle mýho gusta.
Z rozpálené Hané zdraví ValdaÚžasný
Ostatní fotečky: http://pppprostejov.rajce.idnes.cz/Cykloturistika_na_Kladecku/

Z Přemyslovic až do Polska

10. června 2012 v 8:46 | Valda |  Hodnocení akcí
Tradiční výstup ze Starého Města pod Sněžníkem přes Stříbrnice a kolem pramene řeky Moravy až na vrchol horského masívu stejného názvu ve výšce 1423,7 m/m jsem absolvoval s žáky ZŠ z Přemyslovic v rámci jejich školního výletu. Vyjeli jsme vlakem v 7:00 z Prostějova, bez problémů jsme 3x přestoupili, abychom o půl desáté mohli zahájit výstup od nádraží ve St.Městě pod Sněžníkem v nadm. výšce 530 m po modré značce až ke kostelíku v obci Stříbrnice. Prudkým stoupáním kolem pozůstatků křížové cesty jsme došli k opravené kapličce a ke studánce s Adéliným pramenem. U kapličky se k naší modré značce přidává červená vedoucí od Seninky. A protože modrá zn. se na Stříbrnickém sedle odpojuje směr vrchol Sušina tak na samotný vrchol nás přivede červená zn. kolem chaty horské služby zvané Franciska, pramene Moravy a sochy slůněte, která se stala neoficiálním symbolem Sněžníku. Samotný vrchol Králického Sněžníku je vlastně svorníkem šesti jeho hřebenů a protože se jedná o česko-polskou hraniční horu stojí za zmínku, že poláci používají názvu Śnieżnik Kłodzki. Vrcholové foto, svačinka a hurá dolů.Sestup zpět do Stříbrnic jsme volili stejnou trasou až na rozcestí Nad Adéliným pramenem. Zde jsme pokračovali po žluté zn. kolem chaty Návrší. Občerstvili jsme se ale až v sympatické stříbrnické hospůdce penzionu U Kampů(pivo Holba a vynikající kulajda). Trasa měla 18 km a převýšení 894 m. Ze Stříbrnic jsme pak jeli do St. Města autobusem v 16:49. Vlak do Hanušovic odjížděl v 17:30 a i s přesednutím v Zábřehu jsme byli v Prostějově přesně za 2 hodiny. I díky ideálnímu počasí se tenhle turisticky zaměřený výlet s partou omladiny dá považovat za velmi vydařený.