Říjen 2013

Štramberská trůba

21. října 2013 v 21:29 | Valda |  Hodnocení akcí
V neděli 20.10. se uskutečnila další akce PPP. Jeli jsme auty do Štramberka u Nového Jičína. Trasa začínala u Národního sadu, šli jsme k volně přístupné jeskyni Šipka odkud byly i krásné výhledy na Štramberk. Vrátili jsme se k parkovišti a kolem roubených domů po žluté zn. došli do hist. centra na hlavní náměstí s kašnou a kostelem sv. Jana Nepomucjkého. Ochutnali jsme místní specialitu - Štramberské uši a pozdní nezdejší burčák a po schodech jsme vystoupali na hrad a na věž Štramberskou trůbu. Čekali nás krásné daleké výhledy např. až na Lysou horu, Radhošť, Velký Javorník, i na sousední Bílou horu s rozhlednou. Po modré značce k ní od hradu vystoupáme za 20 min. Jsou z ní krásné výhledy na Kopřivnici, Příbor atd. Pokračujeme dál po modré přes Vaňkův kámen do Kopřivnice. Bylo poledne a tak jsme zapadli do hezké restaurace Katolická beseda naproti Masarykova náměstí. Kdo měl zájem zašel cca 1km k muzeu Tatry a do TIC. Po obědě jsme pokračovali na rozc. Kopřivnice-nám. a pak doprava po žluté značce kolem koupaliště na zříceninu Šostýn, zkratkou po zeleně značené naučné naučné stezce na Bezručovu vyhlídku a hřebenem Brd na vyhlídku Raškův kámen. Po naučné stezce Lašská - Kopřivnice do Janíkova sedla. Zkratkou pod Červeným kámenem ke sjezdovce a pak dolů, krásnými bukovými lesy k silnici na Lichnov, kde jsme narazili na červenou tur. zn. Ta nás dovedla kolem nádraží zpět do Štramberka k Národnímu sadu. Trasa měla 20 km.

Co jsme viděli?

jeskyně Šipka

V Národním sadu se nachází jeskyně Šipka a sochy významných českých osobnosti.
Národní sad se dá obejít po naučné stezce Lašská-Štramberk. Obejdete celý kopec Kotouč až na Bezručovu vyhlíku na Kotouči a vyhlídku do lomu. Cca 5 km. Zabere vám to asi hodinu.

Na trase jsou 3 rozhledny: Štramberská trůba, Bílá hora a Bezručova vyhlídka nad Kopřivnicí a taky jedna skalní vyhlídka zvaná Raškův kámen.
Památné místo Vaňkův kámen, se nachází pod Bílou horou, v roce 1695 se zde konal tábor lidu proti robotě na biskupském panství Hukvaldy.
roubenka
roubenka ve Štramberku

Máte také možnost navštívit 3 muzea ve Štramberku (Loutek, Novojičínska a Zdeňka Buriana) a 3 muzea v Kopřivnici (Kočárů a bryček na Fojtství, Lašské muzeum v Šustalově vile a Technické muzeum Tatra, kde je navíc zvláštní expozice manželů Dany a Emila Zátopkových).

Víc jak jedno muzeum, ale z časových důvodů na tomto výletě nestihnete.

Jdeme také na zříceninu štředověkého hradu Šostýn nad Kopřivnicí.

Co se nám nejvíce líbilo ?

Historickými památkami nabitý Štramberk.

Rozhledna Bílá hora a zřícenina hradu Šostýn.

Krásné bukové lesy kolem kopce Brdy 467 m.n.m.

Ostatní informace

V TIC Štramberk tur. vizitky číslo: 1139 Šipka a 1140 Štramberk á 12 Kč.

Vstup na Štramberskou trůbu 35 Kč.

V útulně pod věží možnost zakoupit tur. vizitku č. 1136 hrad Štramberk

Vstup na rozhlednu Bílá hora 25 Kč.

Vstup do muzea Fojtství 30 Kč. Vizitka č. 2478.

Vstupné do muzea Tatry 110 Kč. Tur. vizitky č. 832 muzeum a č.2200 Slovenská strela.

TIC Kopřivnice 6 vizitek : č.2193 Bezručova vyhlídka, č.1633 Šostýn, č.2507 Raškův kámen, č. 1089 Váňův kámen, č. 1625 Bílá hora, č. 1629 Kopřivnice.
Do Lašského kraje vás zve ÚžasnýValda

Úsovská vrchovina - Bradlo

19. října 2013 v 10:33 | Valda |  Hodnocení akcí
Úsovská vrchovina se nachází v jižní části Hanušovické vrchoviny, je jedním ze čtyř jejich podcelků. Pro úplnost uvádím další 3 podcelky Hanušovické vrchoviny : Branenská vrchovina, Šumperská kotlina a Hraběšická vrchovina. Úsovská vrchovina se rozděluje na okrsky Hrabišínská pahorkatina, Rohelská pahorkatina, Bradelská vrchovina, Benkovská vrchovina a Medlovská vrchovina. My jsme dne 17.10.2013 prošli okrskem Bradelské vrchoviny z železniční stanice Hrabišín kolem Benkovského kopce (472 m.n.m.) do Benkova (část obce Dlouhomilov, okr.Šumperk), kolem zvoničly dále po modré tur. značce do lokality zvané U cikánského buku (pojmenované podle třistaletého buku, u kterého se scházeli místní cikáni - dnes z něj najdete u rozcestníku tur. tras jen ležící torzo kmene). Po červené značce jsme došli do Nedvězí - část obce Rohle. Kolem kaple sv.Floriána a bývalé obecní školy, pořád po červené tur. značce jsme pokračovali do vrcholové partie Bradelské vrchoviny. Na rozcestí U studánky jsme odbočili ke studánce Běžinka, kde se kromě pramene nachází ohniště a kryté odpočívadlo. Dál jsme šli, občerstveni kafíčkem z místní pramenité vody, zkratkou po modré značce zpět na červenou Pod Bradlo. I zde je odpočívadlo, informační tabule a také dřevěný čert. Jeho menší vyřezávaný kolega se pak nachází těsně pod nejvyšší výhledovou skálou Bradlo (600 m.n.m.), kterou jsme krátkým strmým výstupem po kamenných i kovových schodech záhy dobyli. Výstup je jištěn i zábradlím, stejně jako celá výhledová plošina, ze které jsou překrásné daléké kruhové výhledy jak na roviny úrodné Hané, tak Zábřežskou vrchovinu a horská pásma Nízkého i Hrubého Jeseníku. Celé mohutné vrcholové skalisko Bradlo se rozprostírá v délce více jak 100 m a je složené z dosti tvrdých slepenců. Jeho stěny jsou velmi členité a dosahují výšky až 20 m. Celé jsme ho obešli dokola a tak jsme viděli pod západní stěnou i kamennou útulnu, která je uzamčená a slouží pravděpodobně lezcům, kteří skály Bradla hojně navštěvují. Dokladem jsou četné skoby, zatlučené do skal Bradla. Pod severovýchodní stěnou jsme objevili upravené ohniště. Další naše kroky vedly opět po červeně značené trase, poslední 3 km do obce Nová Hradečná, na železniční stanici.
Úsovskou vrchovinou a zejména jejím okrskem - Bradelskou vrchovinou, jsme takto prošli dvanáctikilometrovou krásnou trasou, bohatou na přírodní zajímavosti, dvěma malými pěknými obcemi Benkov a Nedvězí a zejména jsme blíže poznali vrcholovou skalnatou partii zvanou Bradlo.
V budoucnu plánujeme navštívit tuto část Hanušovické vrchoviny znovu, tentokrát ze západu od Postřelmova.
Z órodné Hané zdraví ValdaÚžasný

Turistické aforismy

8. října 2013 v 23:18 | Valda |  Turistická všehochuť

Nejbezpečnější tůra není ta, která vede po rovině,
nýbrž ta, které nestihnete start.

Každý pochod je vhodný k tomu,
aby jste si popovídali s kamarády.
Ale jen při dálkových pochodech,
dojde i na pointu.

Kdo chce dojít do cíle,nesmí zaspat odjezd "Čunínské střely".

Turistické návleky nejsou nic jiného,
než několikacentimetrový důvod,
proč si nekoupit další trekové kalhoty.

Opovrhujete navigací GPS, to znamená,
že máte velkou domácí sbírku map
a nebo značíte turistické trasy pro KČT.

Hlavní rozdíl mezi dobře naplánovanou trasou
a dobře absolvovanou trasou je v tom,
že na tu první se cítíte
a po té druhé si necítíte nohy.

Jen tři trasy si nelze zkrátit: zdola přímo na vrchol, z vrcholu přímo dolů
a z hospody přímo domů.

Pozor na zkratky!
O co jsou kratší, o to jsou horší,
a většinou prodlužují pobyt v přírodě.

Turista je člověk,
který má stovky nechozených kilometrů,
o které se nechce s nikým dělit.

Nordic walking je chůze utržená ze řetězu.

Jen svítící plastická mapa nepovažuje džípíesku za konkurenci.

Jen samolibý horský vůdce ignoruje turistické značení.

Morálním vítězem je každý turista, který vyjde kopec pod lanovkou.

Svačit chleba s turistickým salámem, tomu se říká: turistický kanibalismus

Turista bez batohu je jako rozhledna bez výhledu.

Jediné co ti turista nikdy nepůjčí, jsou jeho turistické boty.

Střízlivý turista určitě nedokáže rozchodit těžkou kocovinu.

V poslední době "zdobí" krajinu více nových solárních elektráren než starých sakrálních památek.

ÚžasnýValda
PS: pár dalších najdeš v archívu: http://admin.blog.cz/clanky/clanek/50294005

Vivat Slovensko

1. října 2013 v 9:37 | Valda |  Hodnocení akcí
Ahoj kamarádi a PPP.
Tak jsme se v neděli s Dádou a dalšími 4 PPP v pořádku vrátili domů z týdenní dovolené plni krásných zážitků z turistických tras Vysokých Tater a Slovenského ráje. Počasí nám docela přálo, nezmokli jsme ani jednou a na zimu jsme byli připraveni. Podzimně-zimní krajina měla své neopakovatelné kouzlo a výhledy na zasněžené dvoutisícovky, přes červené plody jeřábů ptačích a do zlatohněda oděné listnáče, byly kouzelné. Našlapali jsme cca 110 km, každý den cca 22 km a nejvýše jsme byli v 1763 m.n.m. na polské Swistowe Czube. Naďa byla dokonce až pod Hrubým štítem 2110 m.n.m. Nad 1800 m už byla ledovka. Tatranská plesa, která mají snad každé jinou barvu vody, od zelené, přes odstíny modré až do černohnědé, jsou v kulise okolních horských velikánů neopakovatelným zážitkem plným romantiky. Nejkrásnější byl Wielki Staw Polski. Tam se mi podařily asi nejkrásnější fotečky. Překrásné je i polské Morskie oko a slovenské Zelené pleso, ale díky chatám, které jsou hned vedle nich, je téměř nemožné je vyfotit bez lidí. Přesto jsem se o to pokusil. Slovenský ráj je kouzelný svými divokými hlubokými roklinami, přístupnými jen díky žebříkům, lávkám, stupačkám a řetězům. Dostanete se tak do míst, kam až do 50 let minulého století vstupovala jen divoká zvířata. Nejkrásnější je asi Suchá Belá. Na Kláštorisku, což je takové turistické epicentrum celého ráje, se postupně restaurují rozsáhlé ruiny kláštera postaveného zde koncem 13.st. Láka sem turisty hlavně jediná turistická chata v centru Slovenského ráje. Když nepočítám Geravy nad Dedinkami a Zejmarskou roklinou. Jen škoda, že roklinami neteklo víc vody, na skalních převisech se potom vytvářejí úžasné vodopády, kterých jsme si my, ale moc neužili. Ve všech dolinách bylo málo vody, o to lépe se nám je podařilo bez úhony projít nebo spíše prolézt. A že zde není o úrazy nouze je jisté a několik pomníčků je bohužel upomínkou i na ty smrtelné. Turisté zejména z Polska a Maďarska sem jezdí na rodinné výlety a kolikrát vůbec netuší co je čeká a nemají potřebné obutí ani fyzickou kondici. Vodit sem malé děti je hotový hazard. Celou akci připravil a zajistil "horský vůdce" Milan Tuček, který dříve pod hlavičkou LČR a dnes již privátně, organizuje podobné zájezdy už 26 let. Patří mu velký dík.
Postupně zpracovávám fotečky a dávám je na rajče.
Na říjnové akce se těšící ÚžasnýValda.

Plán akcí PPP na říjen 2013

1. října 2013 v 0:01 | Valda |  Plány akcí PPP
Po červené Mladeč-Konice
Neděle 6.10.2013
Sraz zájemců je v 07:15 na místním nádraží v PV, jedeme 7:29 do Litovle, předměstí kde přesedáme do Mladče, u jeskyní budeme 8:33. Jdeme z Mladče 24 km pořád po červené značce přes Bílou Lhotu, Kovářov, Javoříčko, Zkamenělý zámek, Vojtěchov, Průchodnici a Březsko do Konice na vlak 16:12 (18:42) a nebo kratší trasou 18 km z Vojtěchova po modré do Hvozdu na bus 15:40.
Na akci se sešlo celkem 8PPP, jeli jsme ale jen do Litovle, protože vláček do Mladče je sezónní a jezdí jen do konce září. Prošli jsme řadou malebných vesniček: Mladeč (jeskyně), Měník (kaplička), Bílá Lhota (arboretum), Pateřín (kaplička), Kovářov (rybníček), Střemeníčko (pravoslavný kostel), Javoříčko (památník), Vojtěchov (Špraňkův mlýn), Hvozd (nová sportovní hospůdka).Šli jsme po červené až do Hvozdu (19 km). Občas jme si cestu zkrátili podle GPS. Z Hvozdu jsme jeli autobusem v 15:40. Fotečky z akce jsou zde.

Sobota 12.10. Putování za burčákem z Milotic k Dubňanským búdám a do Mutěnic - s KČT Smržice
Jízdenky: za 170,-Kč v CA Renata v Prostějově naproti místního nádraží a v KČT Smržice
v prodeji od 30.9. pro členy klubu a od 7.10. pro ostatní zájemce. Odjezd z Mutěnic v 19 hodin.
Zájezdu s KČT Smržice se zúčastnilo 43 lidí z toho 11 PPP. Počasí nám přálo a ušli jsme kolem 20 km. Produkty místních vinařů nám moc chutnaly, jen jsme se v těch davech lidí navzájem skoro nepotkali. Fotečky z akce jsou zde.

Čtvrtek 17.10. Nová akce Bradlo u Libiny.
Sraz na hlavním nádraží 6.50, vlak 7.00 přes Olomouc do Hrabišína. Odkud se jde na
Bradlo. Vzít hrnek a kávu bude se vařit, trasa procházková 12 km. Organizuje Běla.

Akce se zúčastnili 4 PPP, bylo sice typicky podzimní mlhavo, ale 12 km trasa se zastavením u studánky Bežinka a s výstupen na výhledovou skálu Bradlo, byla moc fajn a parádně jsme si ji užili. Moje a Jirkovy fotečky z akce najdeš zde.

Neděle 20.10.
Jedeme autama od Penny v 8:00 do Štramberka k žst. (93 km) a odtud pěšky po červené do Štramberka k jeskyni Šipka a na Trůbu pak po žluté na rozhlednu Bílá hora - Váňův kámen - Kopřivnice (fojtství, muzeum Tatry, TIC, kostel) - modrá zn. koupaliště - Bezručova vyhlídka - zříc hradu Šostýn - Raškova vyhlídka - Janíkovo sedlo a po naučné stezce Lašská-Kopřivnice na červenou a po ní zpět k žst. Štramberk. Trasa má 17 km a projdeme 9 míst, které mají turistické vizitky. Na akci je potřeba se předem přihlásit. Náklady na dopravu při plně obsazených autech 120 Kč/os.
Odkaz na mapu: zde
Akce se zúčastnilo 15 PPP, ušli jsme 20 km, podrobnější informace jsou v samostatném článku "Štramberská trůba" a fotečky najdeš zde.

Sobota 26.10. Brďo pojď na Brdo - Chřiby s KČT Smržice (Valda)
Odjezd 6:50 Smržice-Kocanda, 7:00 Prostějov lázně, 7:10 hl. nádraží. Jízdenka 100 Kč od 14.10 v CK Renata.
Kouzelné podzimní Chřiby po trasách 15 a 20 km se společným cílem u lesního penzionu Bunč. Na delší trase z Bunče na Bunč výstup k rozhledně na vrcholu Brdo. Kratší trasa z Velehradu přes Modrou a Jankovice na Bunč. Podrobnější informace jsou v samostatném článku.

Akce zúčastnilo 46 turistů z toho 15 PPP. Krásná 20 km trasa nás provedla pohořím Chřiby i na rozhlednu Brdo. Krásný slunečný, a na říjen nebývale teplý, den s typickými ranními mlhami.
Fotečky z akce zde.

Pondělí - státní svátek 28.10. Rozhledny Jižní Moravy - na akci bude přeprava auty - nutno se přihlásit. Odjezd 08:30 od Penny. Pokud počasí dovolí tak se rozhlédneme do dáli z rozhleden na Kraví hoře, ze Slunečné u Velkých Pavlovic, Vyhlídky U Obrázku, které obejdeme pěšky - 17 km. Cestou se pak zastavíme ještě v Boleradicích a vyšlapneme si 1,6 km k rozhledně Nedánov, zajedeme do Vrbic ke kostelu a památníku na vrchu Stráž a z Hustopečí zajdeme 0,8 km na Mandloňovou rozhlednu. (Organizuje Valda)

Poslední říjnové akce se zúčastnilo 10 PPP, užili jsme si rozhledů z rozhleden Slunečná, Kraví hora a U Obrázku. Boleradice, Vrbice ani Hustopeče už jsme ale nestihli. Vinohrady nahoru a dolů jsme nachodili 17 km. Fotečky z akce jsou zde.

Na společné říjnové turistické zážitky se těší ValdaÚžasný