Listopad 2013

JIHLAVA - vznik názvu

21. listopadu 2013 v 20:23 | Valda |  Turistická všehochuť

Jak vznikl název řeky a města Jihlava ?

První písemné informace o městě jsou z roku 1234 (Giglawa), nicméně starší výskyt názvu řeky je doložen již v roce 1226 (v některých pramenech dokonce 1197), tedy před založením města (Giglaue). Původ názvu bývá obvykle vykládán z německého igel - ježek a to podle ostrých kamenů v řečišti, které prý připomínají ježčí bodliny. Zdá se však, že nejde o realitu. Je nutné si uvědomit, že německá kolonizace oblasti začala až po vzniku města v souvislosti s otevřením stříbrných dolů. Je proto velmi pravděpodobné, že původ názvu lze hledat v keltském uig - potok. Od tohoto základu se vytvořil název "uig-ava" - potoční říčka, která v germánském prostředí dostala středové "l" patrně v souvislosti s fonetickou podobou názvu pro ježka.

Zdroj: https://sites.google.com/site/bskotyz/home/jiri-svoboda/o-puavodu-nazvua-rek

V kraji Vladimíra Menšíka a Alfonse Muchy.

21. listopadu 2013 v 19:52 | Valda |  Hodnocení akcí
Ústřední postavou této akce PPP byla, tedy kromě Evičky, která měla narozeniny, řeka Jihlava.
Jihlava pramení na louce nedaleko obce Jihlávka, 3 km východně od obce Počátky v Jihlavských vrších na Českomoravské vrchovině. 185 km, to je uváděná délka jejího toku od pramene až k soutoku se Svratkou u obce Ivaň, těsně před vodní nádrží Nové Mlýny.

Okolo Opatovické přehrady

11. listopadu 2013 v 22:47 | Valda |  Hodnocení akcí

Není jednoduché naplánovat v dosahu Prostějova túru, která by vedla krajinou, kterou jsme doposud nenavštívili. Proto jsme vyrazili do okolí Vyškova a start akce PPP naplánovalo do obce Hamiltony. Tady začínala naše podzimní pěší túra údolím říčky Velká Haná směrem na Rychtářov a pak údolím Malé Hané k Opatovické vodní nádrži.

Rozhledny na Slovácku

2. listopadu 2013 v 8:24 | Valda |  Hodnocení akcí
V den 95.výročí vzniku Československé republiky vyrazilo 10 PPP na Slovácko, konkrétně jsme dojeli do Velkých Pavlovic. Cílem našeho svátečního putování byly tři rozhledny v okolí. Začínáme u Vinařského penzionu a šlechtitelské stanice André ve Velkých Pavlovicích. Žlutá turistická značka nás vede kolem moderní kapličky patrona vinařů sv. Urbana (Maruška nalézá 1.kešku, celkem jich bylo 8) k rozhledně Slunečná (225m.n.m.). Po ránu ještě není ideální výhledové počasí a na rozhledně pořádně fouká, ale přesto nás kruhové výhledy uspokojili. V informacíchpod rozhlednou si dáváme domácí koláč a první burčáček. Po žluté pokračujeme z kopce 300m na rozcestí Nad Zahradami, kde odbočíme vlevo a po zelené směřujeme mezi vinicemi na Bořetice. Orientačním bodem je zdaleka viditelný bořetický kostel sv.Anny, kam také směřují naše kroky. Sestupujeme od kostela trošlu krkolomně záhumenky k železniční trati a ke stanici Bořetice, kolem trati pak na žlutou značku, která nás neomylně dovede do recesistické Svobodné spolkové republiky Kraví hora na Vinckovo náměstí. Zdejší vinaři vás tu rádi pohostí burčákem nebo vínem, záleží v kterém období sem dorazíte. My jsme okoštovali vinikající burčák hned na Vinckově náměstí. Z náměstí se dáváme vlevo, připojí se zde ke žluté znovu i zelená zn. a ty už nás vedou kolem malovaných sklípků a sídla prezidenta, podél sklípků zvaných v Zahraničí až na rozhlednu Kraví hora otevřenou 11.6.2006 v nadm.výšce 277 m. Ještě krátká odbočka podle ukazatele "Meditační místo" nás těsně pod rozhlednou zavedla k zajímavému posezení, kde nás Maruška Keška opravdu "donutila" k meditaci. Z 15 m rozhledny na kopci Olbramy, na kterou jsme pak všichni naráz vystoupali po 65 schodech, jsou krásné výhledy na okolní vinice, Pálavu, Dolnomoravský úval, Kyjovskou pahorkatinu a obce Bořetice, Kobylí, Vrbice a další. Od rozhledny pokračujeme po zelené směr Němčičiky. Cestu jsme si zde trošku zkrátili a prudkým stoupáním meruňkovými sady k odpočívadlu na cyklostezce Větřák jsme Němčičky obešli. Na zelenou značku se vracíme přes vyhledové místo s kapličkou sv. Antonína. Pak okrajem obce pokračujeme k vysílači a kříži INRI na vrchu Puclejty (314 m.n.m.). Pořád se držíme zelené tur. zn. přes rozcestník Vinohrady až k odpočívadlu ve tvaru trojuhelníka, odkud již uvidíme JV směrem, cca 650m vzdušnou čarou, vyhlídku U Obrázku. Je nad obcí Starovičky a došli jsme k ní pohodlně po polní cestě. Když jsme se nabažili nádherných výhledů na Pálavu a Novomlýnské nádrže v zapadajícím sluníčku, vracíme se zpět k odpočívadlu a po naučné stezce "Zastavení v kraji vína a meruněk" jsme došli do Velkých Pavlovic k penzionu André. Celá trasa slováckými vinohrady kolem tří rozhleden měla 17 km. Slunečné podzimní počasí vymalovalo listí vinné révy do všech možných barevných odstínů, pořád bylo na co koukat a tak nám ani nevadilo, že jsme pořád stoupali a nebo klesali mezi slováckými kopečky, nahoru a dolů jako na horské dráze.
Fotečky z této akce jsou zde
Fotečky od Blanky zde
Informace pro turisty - sběratele TV :

Na Slunečné a v TIC VP možno zakoupit 8 tur. vizitek.

TIC Velké Pavlovice otevřené od 08-16 hod.

Plán akcí na listopad 2013

1. listopadu 2013 v 0:00 | Valda |  Plány akcí PPP
3.11. Neděle
Jedeme v 10:57 autobusem ze zastávky na Újezdě do Brodku u Prostějova. Jdeme kolem zámku v Brodku do Otaslavic ke zřícenině Obrova noha pak údolím Brodečky ke studánce Báje (uvaříme si kafíčko) - Myslejovice-po zelené Alojzov - Pod Chlumem - Domamyslice. Trasa má 16 km.
Akce proběhla za účasti 8 PPP, započteno 20 km.
Fotečky z kce zde

10.11. neděle
Jedeme 08:05 z aut.st.č.5 autobusem do Vyškova. Přesedáme a 08:41 pokračujeme busem do Drnovic (příjezd 08:46). Jdeme po žluté nebo po modré na rozhlednu Chocholík - rozc.Obora - po modré Kateřinským údolím do Ruprechtova, zajdeme k loveckému zámečku a k větrnému mlýnu - po zelené ke zřícenině Kuchlov a přes zříc. Hrádek do Rychtářova. Údolím Velké Hané - Hamiltony a 15:31 autobusem do Vyškova (15:52).Z Vyškova autobusem v 16:00. Trasa má 22 km.
Akce se nakonec uskutečnila s dopravou dvěma auty. Bylo nás 12 a ušli jsme 21 km.
Fotečky z akce zde a taky zde.

17.11. Neděle
Jedeme v 8 hodin od Penny auty do obce Dolní Kounice (85 km). Projdeme si všechny památky, a že jich tam je (zámek, ruina kostela, další 2 kostely, synagoga, žid.hřbitov, křížová cesta ke kapli sv.Antonína). TIC bude bohužel již zavřené. Pak uděláme 20 km okruh přes Nové Bránice-do Ivančic a přes Moravské Bránice zpět do Dolních Kounic (2 rozhledny, viadukt a hradiště). Celkem ujdeme 23 km. Budeme vařit kafíčko, hrníčky ssebou.
Akce proběhla s pozměněným programem, prohlédli jsme si všechny zajímavosti v Dolních Kounicích a přejeli auty do Ivančic odkud jsme šli pěšky do obcie Hlína k rozhledně Vladimíra Menšíka (2007). Při návratu do Ivančic jsme zavítali na vyhlídku Na Oklikách a rozhlednu Alfonse Muchy na kopci Rena nad Ivančicemi. Bylo nás 9 a ušli jsme poctivých 17 km.

23.11.Sobota
Pochod KČT Smržice s plánováním akcí na rok 2014 - akce jen pro členy KČT
Sraz v Mostkovicích u Ptáčníků mezi 08:30-09:30 nebo přímo u kapličky pod kopcem v 09:45.
Podrobnosti jsou na www.kctsmrzice.cz.
Akce proběhla za účasti 40 členů klubu a celé řady PPP. Ušli jsme 12 km. Fotečky jsou zde.

29.11. Pátek
Rozsvěcení Vánočního stromku s Dádou Patrasovou v Prostějově na nám.T.G.M.
Sraz u Desi v 17:00. Od 18 hodin máme zadaný salonek ve Vinotéce Na Jedenáctce naproti Kubusu.

1.12. Neděle
Ráno autobusem 08:33 z Krasic do Hamer k hájence. Lesem k říčce Hloučela a na Ježův hrad - budeme opíkat. Z hradu dojdeme do Repešáku, kolem Hamerských rybníků do Hamer a pak až do Plumlova. Dáme si kafíčko u Pácla a pojede domů autobusem. Trasa má necelých 12 km.