Duben 2014

Jak jsme v Olšanech sázeli kytičky

30. dubna 2014 v 11:13 | Valda |  Hodnocení akcí
V sobotu 26.dubna 214 jsme v Olšanech u Olomouce v rámci cykloakce PPP navštívili naše kamarády Laďu a Evu. Velmi je to potěšilo, zvláště když jsme jim do garáže nastěhovali 12 kol a objednali si 12 káviček. Kamaráda Martina napadlo, že bychom jim mohli na trávníku na dvorečku zasadit pár kytiček PPP. A jak to všechno dopadlo vidíte na fotečce níže. Naštěstí po našem odjezdu zůstalo jen špinavé nádobí a kytičky nikoliv, jinak by nás Evička musela pravidelně "zalévat" a to by se jí sakra prodražilo, pijeme totiž hlavně slivovičku :-)
Jménem zúčastněných PPP, Evě a Laďovi děkuje za bohaté pohoštění a Martinovi za nápad ÚžasnýValda

Jak to vypadá v Pekle.

25. dubna 2014 v 16:07 | Valda |  Hodnocení akcí
V naší malé kouzelné zemičce se ještě pořád najdou místa, kde moc lidí nepotkáte. Ale chybět vám ani nebudou. Drsný zapomenutý kraj Oderských vrchů vyhledávají hlavně ti, kdo milují romantickou, kouzelnou přírodu, ticho a klid. Oderské vrchy jsou navíc plné hlubokých zalesněných údolí, která po staletí formovala vodstva horských bystřin, potůčků, potoků a říček. Jedním z nejhlubších údolí je údolí potoka Jezernice, zvané Peklo, které se nachází v jihovýchodní okrajové části teto rozlehlé vrchoviny, v sousedství Moravské brány.
Do tohoto malebného místa, za první republiky hojně navštěvovaného turisty, jsme vyrazili s PPP o Velikonoční neděli. Z Prostějova jsme autem dorazili za necelou hodinku do obce Podhoří, 6 km severně od Lipníka nad Bečvou. Od místního kostela sv.Havla nás modrá značka vedla do prudkého kopce, neomylně ke zřícenině rozlehlého středověkého hradu Drahotuš. Po prohlídce ruin hradu jsme se vrátili k rozcestníku u starého kamenného mostu postaveného již roku 1780 a pokračovali jsme pořád po modré až k rozcestí Uhřínov. Pod kopcem Juračka byly hezké výhledy, mimo jiné i na samotnou obec Uhřínov. Na rozcestí jsme opustili modrou a vydali jsme se po žluté značce do Pekla. Tento název vznikl asi proto, že hluboké údolí obkolopené strmými svahy nad říčkou Jezernicí opravdu připomíná cestu do nitra Země, mýticky nazývaného peklem. Okolní kopce se tyčí téměř 200 m nad korytem Jezernice. Žlutá značka nás do místa zvaného Peklo, přivedla po necelých 2 km. Místo se nachází v ústí Malinového a Kamenného žlebu, při soutoku Černého potoka a Jezernice. Nachází se zde 2 usedlosti a poblíž i opuštěná hájenka, ve které byla v minulosti provozováná i výletní restaurace. To vše uvnitř hranice Vojenského újezdu Libava. Vede tudy zelená turistická značka a cyklotrasa 6238, které jsou o víkendech a svátcích veřejnosti přístupné. Do Podhoří jsme se vrátili po zelené značce kolem Jezernice. Na závěr nelze, než vás k návštěvě tohoto krásného místa pozvat a popřát vám stejně hezké zážitky, jako jsme měli my o letošních Velikonocích.
ÚžasnýDo pekla vás pozval Valda

Plán akcí s účastí PPP na květen 2014

25. dubna 2014 v 14:39 | Valda |  Plány akcí PPP
1. 5. Stražisko - Bělecký Mlýn
Sraz: v 9:50 hodin u místního nádraží. Odjezd 10:05 a příjezd do Stražiska 10:35.
Trasa: ze Stražiska po červené k rozcestí Pod Suchdolem do Seče, dále po žluté k rozcestí Na Pohodlí a U tří dubů. Dále po žluté do Běleckého Mlýna Délka: 17 km
Doprava zpět: Bělecký Mlýn 16:33 příjezd do PV 16:50.
Občerstvení - Seč Penzion U Zedníků, Bělecký Mlýn.

3. 5. Hlubočky - Šternberk
Sraz: v 8:20 hodin hlavní nádraží, odjezd 08:35 do Olomouce, 8:59 odjezd směr Hlubočky (9:17)
Trasa: Hlubočky - Jívová po žluté Jívová - Hraničné Petrovice - Těšíkov - Lipina - Šternberk po zelené
Délka: 24 km
Doprava zpět: Šternberk 16:28 nebo 18:06, OC hl.n. 16:49 17:07 18:25 18:30, Příjezd do PV hl.n. 17:23 18:58
Očerstvení : cukrárna Šternberk

8.5. Ze Dzbelu špápni do pedálů
Jedeme ráno v 08:00 vlakem z hlavního nádraží i s koly do Dzbelu. Sraz 15 min před odjezdem ve vestibulu. Koupíme společnou jízdenku. Kola se platí ve vlaku. Pak po trase Dzbel-Nectava-Chornice-Unerázka-Vranová Lhota-Kozov-Doly-Bouzov-Hvozdečko-Kovářov-Slavětín-Loučka- Bílsko-Cakov-Náměšt-Drahanovice-Slatinice-Smržice-do Prostějova. Trasa má celkem 68km.

10.5. Jarní Bílé Karpaty
Jedeme auty na Velký Lopeník a za orchidejkami v PP Grúň a U Zvonice. Sraz v 7:00 u Penny marketu. Cestou se stavíme ještě na NPR Strabišov nad obcí Lísky u Střílek. Na akci je potřeba se předem přihlásit. Řidiči jsou vítáni.

24.5. X. Smržické vandr
Akce KČT Smržice - srdečně zvu na jubilejní 10. ročník tradiční turistické a cykloturistické akce, pořádané KČT Smržice. Připraveny budou trasy pro pěší :14,24,28,40 a 50 km, pro horská kola: 10,27,46,60 a 80 km, pro silniční kola: 20,35,54 a 111 km. Start je mezi 7-10 hod ve sportovním areálu u fotbalového hřiště ve Smržicích. Startovné 30 Kč. Další podrobnosti na: http://kctsmrzice.cz/index.php?smrzicke_vandr
fotečky z vandru: http://pppprostejov.rajce.idnes.cz/X.Smrzicke_vandr_je_za_nami/

31.5. Na kolech do Morkovic
Sraz cyklistů je v 9:10 na hlavním náraží, jedeme i s koly 9:25 do Nezamyslic. Trasa: Nezamyslice-Morkovice(nová cyklostezka na bývalém železničním náspu)-Počenice-Tětětice-Dřínov(zámek)-Vitčice(rozhledna)-Vrchoslavice-Němčice nad Hanou-Hruška-Tvorovice-Klenovice-Čelčice-Bedihošť-Prostějov.Trasa má minimální převýšení a je dlouhá 50 km.

Orná půda

7. dubna 2014 v 22:56 | Valda |  Turistická všehochuť
Při toulkách přírodou se čím dál častěji setkáváme v krajině s místy, kde jsou v touze po zisku, zasavěny hektary úrodné půdy. Dovolujeme aby na ní vznikaly další a další nepotřebné supermarkety, multi sklady, logistická centra, voltaické elektrárny a pod. Na úrodné půdě, na které naši předci lpěli ze všeho nejvíce, a pro kterou dřeli do úmoru, aby ji obdělali smysluplnými plodinami. Né řepkou nebo jinými nesmyslnými "energetickými plodinami". Orné půdy v Česku rok od roku ubývá, potraviny jsou k nám dováženy z ciziny, naše soběstačnost ve výrobě potravin je ta tam. Přitom černozem je něco, co tady vznikalo tisíce let, jde o velice složitý a choulostivý proces. Něco co člověk nedokáže uměle vyrobit, ač se o to všemožně snaží. Na řadě univerzit, nejen v USA, se vědci pokouší vyrobit umělou ornici, míchají dohromady směsi kompostu, popele, písku a štěrku, ale pokud tuto směs neprolijí umělými hnojivy stejně nerodí. Jak dlouho si ještě budeme myslet, že hlína po které chodíme je zcela samozřejmá věc? Pokud se nebudeme starat o správné střídání plodin a předcházení erozi, nebude trvat dlouho a na výrobu pravé hanácké černozemě bude vypsán nějaký štědrý grant EU. Doufám, že ho nezíská nějaký podnikavec, který předtím zničil mraky hektarů přirozené úrodné půdy.....

Bitva u Tovačova 1866

3. dubna 2014 v 23:02 | Valda |  Turistická všehochuť
V roce 1866 vyvrcholila snaha militantního Pruska o vedoucí úlohu při sjednocování Německa, která byla trnem v oku Rakouskému císařství. Dne 3. července 1866 byla svedena bitva mezi Pruskem a Rakouskem u Hradce Králové (známá také jako bitva u Sádové), v níž byla rakouská armáda drtivě poražena a Rakouské císařství přenechalo dominanci v téměř všech německých zemích Pruskému království. Poražená rakouská armáda ustoupila k Olomouci a postupně se přesunovala zpět k Vídni. Ustupující rakouská armáda byla však pronásledována Prusy a došlo k několika potyčkám, které vyvrcholily bitvou u Tovačova a Dubu nad Moravou dne 15.7.1866. Do střetu se zde dostaly pluky rakouské pěší brigády generálmajora Rothkircha s pruskými jednotkami generála Malotkiho. Nepřipravená a zaskočená rakouská vojska po urputné dvouhodinové bitvě ustoupila. Na bojišti zůstalo na 500 mrtvých vojáků z obou válčících stran. Mezi nimi bylo i mnoho českých vojáků. Padli jako příslušníci rakouského 71. pěšího pluku, který byl tvořen i vojáky z Hané. Na místech, kde boje probíhaly, bylo postaveno několik pomníků. Město Tovačov a Komitét pro udržování památek války z r.1866 vybudoval v r.2013 naučnou stezku, která tyto památky v okolí Tovačova mapuje. Stezka byla slavnostně otevřená 30.3.2013. My jsme ji s PPP projeli na kolech přesně o rok později 30.3.2014.
Fotečky najdeš na rajčeti.

Plánované akce PPP na duben 2014

1. dubna 2014 v 0:01 | Valda |  Plány akcí PPP
6.4. Ze Šternberka k ZOO
Sraz turistů je v 08:20 na hlavním nádraží v Prostějově. Jede se 08:35 směr Olomouc. Ze Šternberka se jde na Domašov u Šternberka-Podskalí-údolím Trusovického potoka-Bělovické údolí most-Horní Bouda-Pohořany-U Radíkova-Svatý Kopeček. Trasa má 21 km. Občerstvení možná v myslivecké restauraci v Podskalí (bude-li otevřená) nebo až na Sv.Kopečku. Návrat do Prostějova v 16.58 nebo 17:23. Akci vede Jirka Pela a Běla.
Akce se zúčastnilo 13 PPP a trasa měla 23 km. Fotečka je zde.

12.4. Vsetínské vrchy
Akce KČT Smržice, trasa 20 km Vsetín-Huslenky, podrobnosti na www.kctsmrzice.cz
Odkaz na fotky z akce.

12.4. Taneční večírek ZUŠ Prostějov
Rest.Haná, zahájení ve 20 hodin. Hraje hud.skuoina Romatica (účast přihlášených 20 PPP)

19.4. Na kolech do Repech
Druhá cykloturistická akce nás zavede Repešským žlebem k penzionu Lada - sraz cyklistů v Domamyslicích na Splávku v 09:30. Trasa PV-Plumlov-Hamry-Repechy-Bousín-Drahany-Krumsín-Žárovice-Soběsuky-Plumlov-PV - 45 km.
Odkaz na fotky z akce.

20.4. Peklo a Moravská brána
Jedeme auty do obce Podhoří u Lipníka nad Bečvou, cestou se zastavíme u viaduktu v Jezernici a tunelu Ferdinandovy dráhy ve Slavíči. Z Podhoří uděláme 6 km vycházku na zříceninu hradu Drahotuš a do údolí potoka Jezernice zvaného Peklo (viz odkaz). Pak přejedeme auty 10 km do obce Veselíčko, kde nás čeká 10 km procházka k větrnému mlýnu na Pančavě a k místnímu zámečku. Zavítáme též do PP Dolní a Prostřední Svrčov - kaskáda rybníků a k místnímu lomu. Na akci je třeba se předem přihlášit. Sraz bude v 9:00 u Penny markétu v Prostějově nebo dle dohody. Řidiči jsou vítáni.

21.4. Velikonoční turistika na Přerovsku
Sraz zájemců bude v 9:00 u Penny Marketu, jedeme auty do Kokor,čeká nás 17 km okruh Kokory - Nový Dvůr - Čekyně - Zábešní Lhota - Zamazalka - Vinary - Lhotka - Žeravice - Kokory. Pomlázky ssebou.
Odkaz na moje fotky z akce. Fotečky valinor na rajčeti.

26.4. Devět skal
Akce KČT Smržice do Žďárských vrchů - viz www.kctsmrzice.cz
Report z akce. V 7:00 26.4. 2014 vyrazilo 48 turistů do 110 km vzdálených Žďárských vrchů. Letošní již 4.zájezd KČT Smržice se na 100% vydařil. Šlapali jsme o106 celých 20 km. Startovali jsme v 9:40 v nadm. výšce 600 m a nejvýš jsme byli v 836 m.n.m. (Devět skal). Na trase bylo 11 rozcestníků, 6 přírodních památek, 5 skalních útvarů, 2 rybníky, 1 kostel a 1 kaplička. A jestli se vám zdá těch čísel málo, tak Franta měl na krokoměru 28 143 kroků
Fotečky z akce najdeš zde: pppprostejov, blanka13, Jirka Pela.

27.4. Cyklovyjížďka za sakrálkami na Hané
Sraz cyklistů v 10:00 u Penny marketu. Trasa 40 km. PV-Vrahovice-Čechůvky-Kralice na Hané-Biskupice Hrdibořice-Svárov-Vrbátky-Dubany-Hablov-Olšany-Studenec-Smržice-PV.
Akce se zúčastnilo 12 cykloturistů PPP a nejeli jsme 50 km. Děkujeme Evičce a Láďovi za příslovečnou Hanácko-slovenskou pohostinost v Olšanech. Belo o vás dobře:-)