Září 2014

Biokoridor Hloučela má 100 let

27. září 2014 v 7:58 | Valda |  Hodnocení akcí
Včera odpoledne slavil Biokoridor Hloučela 100 leté výročí první výsadby a parkových úprav v okolí řeky. Slavnost probíhala v Prostějově u Bistra Hloučela a i přes chladné počasí jsem napočítal cca 200 návštěvníků. Bohatý program připravil IRIS. Zahájen byl vypuštěním zachráněného žičocha do volné přírody. Jednalo se o mládě sovy Kalose ušatého a ke svobodě vylétl z náručí mladé městské policistky. Oběma jim to moc slušelo :-) Pak si děti mohly zasoutěžit ve vědomostních soutěžích zaměřených na přírodu, využít lanových aktivit, poslechnout jste si mohli 2 country kapely, shlédnout 3 břišní tanečnice nebo ukázku country tanců. My jsme u toho ještě zvládli i 4 l burčáku:-) Akce se zúčastnilo 8 PPP.
Raportuje ValdaÚžasný

Po hranici z Čížova do Slavonic

26. září 2014 v 10:00 | Valda |  Hodnocení akcí
Druhý červnový víkend 2014 se 20 PPP účastnilo III.etapy akce KČT Smržice "KOLEM REPUBLIKY". Myšlenka Pavla Copka objet a obejít Českou republiku po státní hranici se začala realizovat v roce 2012 na soutoku Moravy a Dyje u Lanžhota na Břeclavsku. I.etapa končila v obci Březí, kde v roce 2013 navázala II.etapa z Březí do Čížova. Na sobotu 7.6.2014 pak připadl v Čížově start III. etapy Kolem republiky, o které vám chci napsat pár řádek.
O tuto etapovou akci je mezi členy klubu velký zájem a tak tento zájezd bývá vždy dlouho předem obsazen, převážně členy KČT Smržice. Nejinak tomu bylo i letos. 22 cyklistů a 25 pěších turistů obsadilo autobus firmy ARRIVA, který nás z Prostějova převezl nejprve na start delší pěší trasy do Lukova a pak na start té kratší a všech cyklistických do Čížova. První den měli před sebou cyklisté nejdelší trasu dlouhou 63 km s cílem v Podhradí nad Dyjí. Té jsme byli s Dádou účastnici i my. Počasí nám bylo příznivě nakloněno, po oba dny bylo teplo, slunečno a téměř bezvětří. Jen možná to horko bylo i na cyklistiku dost velké, ve stínu bylo přes třicet oC. Z parkoviště nad obcí Čížov jsme vyrazili po Mlynářské CT 48 směrem na Lesnou. Cestou jsme udělali malou odbočku k loveckému letohrádku Lusthaus. Lesnou jsme projeli až na opačný konec k restauraci Větrný mlýn. Pak zpět ke kostelu a po CT 48 do Švýcarského údolí a k Vranovské přehradě. Prudký sjezd údolím si budu do smrti pamatovat, protože v roce 2007, v poslední zatáčce havaroval náš syn Honza na kole, v rámci naší rodinné dovolené na přehradě. Od té doby má na zádech "parádní" jizvu a jen díky přilbě, žádné další následky. Pár foteček jsem si udělal u visuté lávky přes zátoku, ta spojuje hráz přehrady s vyhlášenou Vranovskou pláží. Přes hráz jsme pokračovali až do obce Vranov nad Dyjí a už při sjezdu do Vranova jsme se kochali úžasným výhledem na pohádkový vranovský zámek - středoevropský barokní skvost. TIC ve Vranově na náměstí bylo zavřené a tak jsme vyšlapali prudký kopec k zámku a navštivili jeho nádvoří a zámeckou kapli Nejsvětější trojice. Od zámecké brány nás CT 48 neomylně vedla na Šafov. Krátce jsme se zastavili u bunkru Studánka, kde funguje malé muzeum čs. opevnění z roku 1938. V Šafově jsme odbočili z CT 48 doprava a kolem zdejšího kostela sv.Bartoloměje se vydali na Starý Petřín. Ten jsme profrčeli rovně kolem kostela na Jazovice a dojeli do obce Lančov, kde jsme se občerstvili na letní zahrádce v místní hospůdce. Zdejší pěkný kostel je zasvěcený Máří Magdaléně. Pokračovali jsme ke zřícenině hradu Corštejn, která se vypíná na skále popoostrova na Vranovské přehradě přímo naproti Bítovská zátoky. Po prohlídce zříceniny jsme sjeli k přehradě, přejeli most a vyjeli kopec do obce Bítov, abychom dojeli až k Rumburakovi (penzion, restaurace a rozhledna) a pak, poté co jsme se rozhledli z rozhledny, ke hradu Bítov. Od hradu jsou krásné výhledy na přehradu. K té sjíždíme po červené tur.značce kolem Červené kapličky a bukru přímo do Bítovské zátoky a kolem vojenské zotavovny zpět k mostu a pak kolem přehrady do Vysočan. Bylo hrozné vedro a tak jsme se zastavili občerstvit v hospůdce u místní kapličky. Přes Oslnovice jsme se pak, po zelené tur. zn., spustili k řece Dyji do malebné vesničky Podhradí nad Dyjí. Tady nám zamluvil Pavel ubytování na jednu noc v pěkném penzionu Relaxa. Večeře byla v blízské restauraci Na Kopečku č.p.2, kde se též, k našemu velkému překvapení, konala svatební hostina našeho předsedy klubu, Zdenka s Janičkou. Brali se tajně ve Smržicích a tohle bylo velké překvápko - svatební hostina se vším všudy. V neděli ráno jsme nejdříve, ještě před snídaní, vyrazili na procházku ke zřícenině hradu Frejštejn, která se nachází přímo nad obcí. Vůbec jsme nelitovali, romantické pozůstatky středověkého hradu a stejně romantická vyhlídka z něj do údolí řeky Dyje, nás po ránu okouzlily a optimisticky nás naladily do krásného dne, plného cykloturistických zážitků. Dobře najezeni i naladěni jsme tedy vyrazili kolem řeky Dyje, tu jsme definitivně opustili za odbočkou na obec Stálky a do kopce, kolem bunkrů, jsme šlapali směrem k Uherčicím. V místě zvaném Mitrův dvůr Dáda píchla zadní kolo a tak jsem musel lepit (bohužel né naposledy). V Uherčicích jsme nejdříve zajeli k letohrádku nad zámeckým parkem, je sice ve špatném tech.stavu, ale má opravenou střechu, což je první předpoklad jeho záchrany i pro příští generace. Zámeckým parkem jsme pak kolem obelisku dojeli k zámku Uherčice a zašli se podívat na údajně nejstarší rozhledničku v ČR, postavenou jako romantickou zahradní stavbu již v roce 1801. Její torzo určitě stojí za zhlédnutí, i když vás musím předem varovat, že rozhledy z ní nejsou - chybí schodiště a tech. stav je zdraví nebezpečný. Z Uherčic jsme pokračovali souběžně se státní hranicí s Rakouskem na Vratěnín, Rancířov a do Písečné. Poslední obcí před Slavonicemi byl Slavětín. Slavonice byly cílem našeho dvoudenního putování podél státní hranice s KČT Smržice. Městečko je to moc pěkné, s množstvím historických památek, zejména v samotném centru. Zejména výhled z radniční věže je na něj úžasný. A tak jsme do autobusu nakládali kola a nasedali, nadšeni krásami Vranovska, Podyjí, České Kanady a Slavonic. Už se všichni těšíme, jaké krásné putování pro nás Pavel nachystá na příští rok, to už ale bude hlavní týdenní červencová akce klubu.
Červnové ohlédnutí udělal, hlavně pro Pavla, ValdaÚžasný

Turistické (Murphyho) zákony

25. září 2014 v 19:00 | Valda |  Turistická všehochuť

Turista je člověk který chodí všude pěšky a má na zádech batoh.
Člověk který chodí po městě z batohem ještě nemusí být zákonitě turista.
Může se jednat o byčejného občana, který jde na nákup. Jít pěšky na nákup je normální.
Jít pěšky z Prostějova do Vyškova je turistika.
Turistika je sport, i když se nepřekonávají žádné rekordy.
Turista chodí dlouho proto, aby utužil tělo a něco hezkého viděl.
Turista chodí nejraději do kopce, aby toho viděl co nejvíce.
Někteří turisté lezou na hory - tomu se říká vysokohorská turistika.
Rozdíl mezi kopcem a horou:
Kopec je vyvýšené místo, ze kterého se dají válet sudy.
Hora je vývýšené místo, ze kterého se dá spadnout a zabít se.
Výletník ještě není turista, i když má batoh.
Rozdíl mezi výletníkem a turistou.
Výletník se přiblíží k zajímavému místu co nejvíce dopravním prostředkem a kupuje suvenýry.
Turista dojde k zajímavému místu pěšky a otiskne si razítko do tur. knížky.
Turisté opovrhují výletníky a obráceně.
Největším nepřítelem turisty je žízeň, kámen v botě a ztráta orientace :-)

Tak co přidáte se ? A stanete se PPP nebo členy KČT Smržice ???
ÚžasnýValda

Návštěva Krnovska

22. září 2014 v 22:59 | Valda |  Hodnocení akcí
Tuhle akci KČT Smržice jsem začal připravovat již začátkem května, kdy jsem lokalitu poprvé navštívil s Karlem a Arnym. Proč zrovna Krnovsko? Na slovenských odyseách náš kamarád Mamakami, který pochází z Opavy, několikrát vzpomínal Cvilín a doporučoval jeho návštěvu. To byl tedy ten důvod, proč jsem vybral právě tento region. Nakonec jsem se rozhodl pro trasu, která propojila 3 rozhledny v okolí Krnova, zavedla nás do centra tohoto 25 tisícového města a nasměrovala nás ještě k jedné krásné hradní zřícenině-Šelenburk. Start tůry byl v Radimi, místní části obce Brantice. Modrá tur. zn nás přivedla do obce Ježník, k bývalému plícnímu sanatoriu Ozón. Po červeně značené naučné stezce jsme došli na kopec Vyhlídku a vystoupili na stejnojmenou dřevěnou rozhlednu. Za dobrého počasí jsou z ní krásné výhledy na město Krnov a Cvilín. Z Ježníku jsme došli po modré přes Bezručův vrch do Krnova k nádraží a do centra města plného secesní architektury. Asi nejkrásnější stavbou v Krnově je radnice s věží. Nádherná je i židovská synagoga, která prošla celkovou opravou. Zelená tur. zn. nás z centra, kolem Střeleckého domu od architekta Leopolda Bauera (krnovského rodáka), dovedla prudkým stoupáním, po více jak 200 schodech, ke kostelu Panny Marie Sedmibolestné na Cvilíně. K Lichtensteinové rozhledně na Cvilíně je to od kostela co by kamenem dohodil a výhledy z ní na Krnov překrásné a určitě stály za víc, než za těch 124 schodů a 20 Kč. Zelená zn. nás dál přivedla k penzionu Šelenburk a stejnojmenné zřícenině středověkého hradu, nyzývané ale též Cvilín. Prošli jsme kolem Dolního a Horního Hájnického rybníka, z asfaltové cesty kolmo odbočili vlevo (někteří tuhle odbočku minuli a trochu si zašli) a po zdolání posledního prudkého stoupání jsme se ocitli na Stražišti, kde stojí od roku 1913 kamenná rozhledna Hanse Kudlicha, rodáka z Úvalna, který byl ve svých 25 letech zvolen nejmladším poslancem říšského sněmu. V roce 1848 v Kroměříži vystoupil s požadavkem na zrušení roboty, čímž významně přispěl k jejímu zrušení za náhradu v témže roce. H.Kudlich zemřel v roce 1917 v Americe. V roce 1923 byly jeho ostatky a jeho ženy Marie-Luisy převezeny do Úvalna a uloženy v přízemí rozhledny, které zároveň slouží jako jeho mauzoleum. U rozhledny je výletní restaurace Stražiště, kde v době naší návštěvy probíhalo tradiční setkání harmonikářů. V 17 hodin jsme ze Stražiště odjížděli plni krásných zážitků a s 23 km v nohách.
ÚžasnýKrnovskem okouzlený Valda

Plán akcí PPP na září 2014

2. září 2014 v 18:37 | Valda |  Plány akcí PPP
Neděle 07.9. Pěší turistika spojená s odznačením tras Smržické šlapky
Odjezd je auty v 9:00 od Penny Marketu do Náměště na Hané. U zámku necháme auta a jdeme po žluté do Krakovce a pak přes kapličku sv.Antoníčka podél Šumice do Laškova a po červené přes Hradecký Dvorek zpět do Náměště. Trasa má 16 km a na akci potřeba se předem u mě přihlásit, nejpozději v pátek 5.9.
Účast byla jen 3 PPP a fotečky najdeš na pppprostejov a jepeluha.

08.9.-14.9. Účast 14 PPP na týdenní turistické akci "Malá Fatra s M.Tučkem"
Odjezd 8.9. v 15:25 od KFC. Turistický program byl doručen účastníkům emailem.
Krásné turistické akce se zúčastnilo 14 PPP, zažili jsme i nějaký ten déš a 2 menší úrazy, ale nádherná příroda nám vše vynahradila a fotečky budou postupně na rajčeti na ppppprostejov

Sobota 13.9. Na Bicyklech Němčickem - akce Mikroregionu Němčicko - POZOR: akce se kvůli špatnému počasí přesunuje na sobotu 20.9.2014
Start je v 9:00 ve všech obcích Mikroregionu, dojezd mezi 14:30-15:30 na hřišti FC Doloplazy. Účast PPP dle vlastního uvážení. My jedeme s KČT Smržice do Krnova.

Pátek 26.9. 100 letá Hloučela
Oslavy 100.výročí první výsadby v biokoridoru kolem říčky Hloučely začíná v 15 hodin v okolí Bistra Hloučela (u mostu v ulici Pod Kosířem). Akce vhodná i pro děti a vnoučata. Scházet se budeme u Bistra od 16:00.

27.9.Kolem řeky Oslavy
Náměšť nad Oslavou - po červené na Vlčí kopec a zpět po zelené.
Pojedeme auty v 8:00 od Penny Marketu, na akci je potřeba se předem přihlásit, řidiči jsou vítáni.
Přestože už vím o 3 zájemcích, akci musím z rodiných důvodů zrušit :-(

Připomínám i zářijové akce KČT Smržice:
6.9. XVI.Smržická šlapka - akce úspěšně proběhla za účasti 915 cyklistů
20.9. Rozhledny v okolí Krnova - jízdenky jsou od 15.9. v prodeji v CK Renata u místního nádraží
Podrobnosti najdete na www.kctsmrzice.cz
Zájezdu se zúčastnilo 34 turistů, z toho 20 PPP, kteří našlapali 23 km - fotky z akce najdeš na pppprostejov a jepeluha

Na turistické akce, plné bab a babího léta, vás zve ValdaÚžasný