Říjen 2014

Betonová hranice

26. října 2014 v 19:42 | Valda |  Hodnocení akcí
V pořadí již desáté turistické akce KČT Smržice se zúčastnilo 51 turistů, a z tohoto počtu hnedle 25 se hlásí i k nám - Přátelům přiměřeného pohybu. Akci provázelo v Orlických horách typicky podzimní, sychravé počasí. Celý den byla nízká oblačnost, z mlhy občas vypadávaly kapky vody, bylo těsně nad nulou a místy i pod (lokálně i námraza), ale naštěstí moc nefoukalo. Vyrazili jsme z Mladkova (kousek od Králíků) po červené tur.zn. a současně naučné stezce, s názvem Betonová hranice, směr Suchý vrch. Stezka se věnuje hraničnímu pevnostnímu systému, zbudovanému letech 1937-38, k obraně naší státní hranice proti fašistickému Německu. Na informačních tabulích, které stezku poměrně hustě lemují, se dočtete spoustu zajímavostí a hlavně podrobností o celém pevnostním systému, včetně spousty technických údajů a nákresů a mnoha dobových fotografií. Jednotlivé bunkry a pevnosti si pak můžete prohlédnout i v reále, protože naučnou stezku hustě lemují. Kdo by měl zájem nahlédnout i do jejich útrob, může tak učinit např. na dělostřelecké tvrzi zvané Bouda. 300 m SZ od Suchého vrchu, stojí v nadm. výšce 955 m od roku 1932 mohutná rozhledna (bývalá vodárenská věž), na kterou lze vystoupit po zakoupení vstupenky v bufetu á 20 Kč. Rozhledna je otevřená celoročně, každý den, od 09-17 hodin. Bohužel při naší sobotní návštěvě stály výhledy za prd a né za 20 Kč :-) Vedle rozhledny je otevřená, znovu obnovená Kramářova chata s restaurací a bufetem. Původní turistická chata, postavená zde v letech 1924-28 z iniciativy KČT v Jablonném nad Orlicí, v červenci 2003 vyhořela a obnovena byla 2010-12. Je moc pěkná a určitě stojí za návštěvu, dá se k ní dojet pohodlně i autem. Pod chatou je obora s jeleny. Informace pro sběratele TV - na chatě v recepci koupíte 5 turistických vizitek. Pokračovali jsme přes nejvyšší bod naší tůry - vrchol Suchý vrch (995 m.n.m.), rozcestí Hvězda a Červenovodské sedlo na Bukovou horu. Na Bukové hoře foukalo a byla zde i námraza. U horní stanice lanovky ze Skiareálu Červená Voda jsme odbočili doprava na modrou a začali sestupovat podél sjezdovek do Čenkovic - naší cílové obce. Čenkovice jsou vyhledávaným střediskem zimních sportů, v obci je řada ubytovacích kapacit, restaurací a 6 lyžařských vleků. Tůru jsme zakončili v útulné restauraci Chaty Pod sjezdovkou hned vedle velkého parkoviště, kde už čekal náš autobus. Trasa měla 19 km a podle ohlasů v autobuse se všem moc líbila.
S úctou k Orlickým horám zapsal ValdaÚžasný

Třetí říjnový víkend PPP

22. října 2014 v 20:44 | Valda |  Hodnocení akcí
Konec třetího říjnového týdne se uskutečnily dvě turistické akce. V pátek bylo deštivo, přesto se 9 PPP sešlo v ranním autobuse, který nás za 28 Kč dovezl až do Baldovce. Dopoledne jsme v pláštěnkách z Baldovce, podél Molenburského potoka a přes Nivu došli do Repech do Penzionu Lada. Po pivku, kafíčku a výborné Ladiné domácí česnečce jsme kolem druhé vyrazili nad Repešským žlebem až do Žárovic. To už nepršelo a občas i vykouklo sluníčko. Užili jsme si vůně i podzimních barev krásných vojenských lesů újezdu Březina, jen to počasí mohlo být lepší. Přesto nikdo z nás nelitoval, že se ráno nenechal počasím odradit. Nakonec jsme v Soběsukách měli na krokoměru rovnou dvacku km.
Sobota byla úplně z jiného džberu, aspoň co se počasí týká. Od rána modrá obloha a už cestou na Kyjovsko, kde jsme měli naplánovanou tůru v okolí Bukovan, jsme se kochali krásnými výhledy nad obcí Litenčice. Údolíčko říčky Litavy mezi Litenčickou pahorkatinou a pohořím Chřiby zahalovaly chuchvalce husté mlhy a do toho ranní sluníčko, no prostě nádhera. Blanka udělala přímo z auta pár fotek. Pochod vinohrady jsme začínali v obci Bohuslavice, tu jsme si krásně prohlédli z návrší vedle filiálního kostela sv. Jakuba a Filipa nad obcí. Prý tu stával v 15. st. hrad pánů z Holštejna. Nad obcí Bukovany nás překvapila ojedinělá křížová cesta od Lubomíra Jarcovjáka. Pak už jsme se ocitli mezi vinohrady SV nad obcí Nechvalín. Ochutnali jsme zbytky hoznů ze střapců, které přečkali vinobraní. Většinou už na nich řádila bílá hniloba nebo plíseň šedá. Ždánickým lesem jsme pak došli do obce Lovčice, kde probíhaly zrovna krojované hody. Naše holky dostaly ochutnat i hodovou skleničku vínka. Kolem dalších vinohradů a jabloňových sadů, kde zrovna česali letošní úrodu jsme došli do obce Ostrovánky a do Bukovan, kde byl hlavní cíl naší akce - Bukovanský mlýn. Přesto, že byl postaven z úcty k předkům místním rodákem Luďkem Křižánkem teprve v roce 2004, je v této lokalitě vyhledávanou turistickou atrakcí. Samotný mlý plní i funkci rozhledny a v přilehlých stavbách se můžete ubytovat nebo využít kvalitních gastronomických služeb stylové mlynářské restaurace. Cestou zpět do Bohuslavic jsme si ještě prohlédli loni vysvěcenou moderní kapli Jana Pavla II v Bukovanech. Měli jsme štěstí a mohli nahlédnout i dovnitř. Celou tuto akci PPP si náramně užívalo 12 PPP, kteří se cestou domů ještě rozhlédli z Johanky - rozhledny v obci Hýsly. Do přehledu kilometrů jsem všem rád zapsal dalších 20 km.
22.října v podvečer, po pravdě zapsal ValdaÚžasný

Druhý říjnový víkend PPP

14. října 2014 v 22:19 | Valda |  Hodnocení akcí
I druhý víkend měsíce října se odehrál ve znamení babího léta a turistických pochodů. V sobotu jsme vyrazili s kamarády z KČT Smržice na autobusový zájezd na Jižní Moravu. Pochod jsme zahájili pod Pálavou ve vesničce Milotice. Po hrázi Novomlýnské vodní nádrže jsme došli do obce Nové Mlýny. Podél Dyje po červené k Bulharům a po žluté značce do obce Přítluky. Tady už začaly i ochutnávky zdejších výborných vín. Nejdříve ve Vinném šenku ve Vinařství Přítluky, pak ve Vinařství U Kapličky v Zaječí a na závěr ve Vinném chrámu v Rakvicích. Mezi tím jsme se ještě stačili z ptačí perspektivy rozhlédnout po překrásné, vinohrady osázené krajině, z rozhledny Maják na Přítlucké hoře a rozhledny Dalibor na Kalvárii v Zaječí. Kromě krásných turistických zážitků jsme si domů přivezli dobrá vínka, tekuté ovoce z Rakvic a sběratelé i 4 nové turistické vizitky. Akce se zúčastnilo 26 PPP a našlapali jsme 24 (18) km.
Krkatá bába je skalní útvar a přírodní památka u obce Lubě, 5 km JZ od Černé Hory v okr. Blansko. Nedělní putování k ní jsme zahájili v malebné obci Žernovník u kapličky. Po červené značce jsme přes obec Lubě a podél stejnojmenného potoka došli až pod skálu ve tvaru hlavy na dlouhém krku, která dala PP svůj název. Aby jste si ji prohlédli musíte vylézt až téměř k ní, docela krkolomnou cestou. Do obce Malá Lhota jsme došli po CT 5197 podél Malolhotského potoka. Při návratu do Žernovníku jsme navštívili fungl novou rozhlednu nad obcí a útulnou hospůdku U Zvěřinů, pan Zvěřina st. je podle místních "otcem myšlenky" na výstavbu rozhledny a velký patriot. Měli jsme tu čest si s ním popovídat u rozhledny o historii Žernovníku. Cestou domů jsme se zastavili u moc hezkého zámku Černá Hora, ke kterému jsme došli kolem opravené křížové cesty s litinovými plastikami, odlitými v Adamovských strojírnách. Celou nedělní, čtrnáctikilometrovou akci, kterou provázelo téměř letní počasí, se zúčastnilo 5 PPP.
14.10. vás zdravíÚžasnýValda

První říjnový víkend PPP

5. října 2014 v 20:43 | Valda |  Hodnocení akcí
Hned první víkend měsíce října byl bohatý na akce PPP. V pátek 3.10. se Jirka Pela s partou (celkem 4 PPP) vydali na procházku okolo Plumlovské přehrady po trase z Krasic přes Příkopky a rozcestí U Rourky, Pod Chlumem a Křenůvský potok do Domamyslic. Ušli 14 km, občerstvili se na Panelu a počasí jim přálo. Fotečky z akce jsou na rajčeti na jepeluha.
My jsme s Dádou na pozvání z Uherského Hradiště od Ládi a Ĺubky vyrazili v pátek 3.10. brzy ráno do obce Modrá u Velehradu a společně s kamarády z U.Hradiště a z Oravy (CTK Podbiel) jsme se zúčastnili vinobraní na vinicích pod rozhlednou na Modré. Byl krásný slunečný den, nasbírali se 2 tuny hroznů a vypilo se spousty burčáku. Pro mě s Dádou premiérová účast na sběru vína, navíc s bezva partou lidí a se spoustou krásných zážitků. Fotečky z vinobraní na Modré najdeš zde.
V sobotu jsme se cestou z Jižní Moravy zastavili na letišti Přerov-Bochoř, kde se po několikaleté odmlce konal Den letiště Přerov s motem "Letiště žije". Pořádal ho LOM Praha -současný správce bývalého vojenského letiště. Záštitu nad akcí měl současný ministr dopravy, který se akce i osobně zúčastnil. I Přesto, že počasí nebylo úplně ideální, sešlo se na letišti spousty diváků, kteří si užívali pestrý a zajímavý program, plný ukázek vojenské i civilní letecké a pozemní techniky. Letiště pomalu ožívá a místo vrtulníků zde nachází domov různé firmy z přerovského regionu. Letiště má ambice stát se plnohodnotným civilním letištěm pro mezinárodní provoz. Fotečky z naší návštěvy na letišti najdeš na rajčeti.
Čtvrtou akcí víkendu byl sobotní pochod Hlubočky - Kopeček - Velká Bystřice, který zorganizoval Jirka Pela. Sešlo se na ní 10 turistů, kteří se rozdělili na 2 skupinky. Ta jedna, tříčlenná, zvolila delší trasu přes Pohořany a ušli 23 km. Druhá skupina pak přímo přes Radíkov našlapala 16 km. Počasí opět turistice přálo, nebylo příliš horko, nepršelo jen byla skoro celý den menší či větší mlha. Pelovy fotečky z akce najdeš zde a Maruščiny zde.

Plán akcí PPP na říjen 2014

1. října 2014 v 0:01 | Valda |  Plány akcí PPP
Říjnová turistika PPP
Sobota 4.10. Pojedeme do Přerova na akci DEN LETIŠTĚ PŘEROV. Bude tam takový menší letecký den s doprovodným programem http://www.prerov-airport.cz/. Vstup zdarma. Zájemci z řad PPP se sejdou v 10:30 u brány od Bochoře viz mapka.

Pátek 17.10. Baldovec-Bílý kříž-Niva-Repechy-Žárovice, 20 km pochod Drahanskou vrchovinou. Odjezd z Krasické autobusem 9:07, návrat z Žárovic autobusem 17:03.

Sobota 18.10. Rozhledny Jižní Moravy - Pojedeme auty v 8:00 od Penny 60 km do obce Bohuslavice u Kyjova.Po trase Bukovany - Vlčí jama- Nechvalín - Bukovany rozhledna (mlýn) - Bohuslavice 17 km. Odkaz na mapu: http://www.mapy.cz/s/d9aA. Zastavíme se také na rozhledně Johanka u obce Hýsly.

Úterý 28.10. Pochod Šumperk-Brníčko-Postřelmov. Odjezd z PV vlakem do Šumperka 8:00 příjezd v 9:27. Trasa má 19 km. Odjezd z Postřelmova 16:18 nebo 17:41.

V říjnu pořádá KČT Smržice tyto dvě akce:
11.10. Vinařskou krajinou. Trasa 14 km od Dolní Novomlýnské nádrže přes Bulhary, Přítluky (posezení ve vinařském šenku) na rozhlednu Maják a do Rakvic.
25.10. Putování do Čenkovic. Mladkov-Bradlo-Suchý vrch-Čenkovice.
Jízdenky bude možno zakoupit vždy od pondělka před akcí v CK Renata.