Prosinec 2014

Rozhledny Babylon a Krivoš na Tišnovsku

31. prosince 2014 v 7:15 | Valda |  Rozhledny
Když jsme se 27.12.2014 vraceli z přírodní památky Trenckova rokle, zastavili jsme se v obci Kaly, 7 km severozápadně od Tišnova (rozhl. Klucanina). Naším turistickým cílem se staly dvě, dosti podobné, menší dřevěné rozhledničky, vzdálené od sebe vzdušnou čarou jen 1,5,km.
Ta první rozhledna Babylon se nachází na stejnojmenném kopci 1 km severovýchodně od obce Kaly, v nadmořské výšce 506 m. Přestože se její vyhlídková plošina nachází pouze ve výšce 2,5 m, skýtá výhledy do dalekého okolí téměř na všechny světové strany. Na vyhlídkové plošině rozhledny jsou instalovány panoramatické mapy s vyznačením výrazných bodů s uvedením jejich názvů. Z rozhledny je výhled na Žďárské vrchy, zříceninu Zubštejn, Bystřickou pahorkatinu, obce Doubravník a Pernštejnské Jestřabí. K rozhledně je možné se dostat z vesnice Kaly po místní žlutě značené vycházkové cestě a cyklostezce. Rozhledna je celoročně volně přístupná.
Celková výška rozhledny je 6 m a na plošinu vystoupíte po 11 schodech.
GPS: 49°23'5.061"N, 16°21'35.603"E

Výhled z Babylonu

Tou druhou vzpomínanou rozhlednou je Krivoš, nachází se 1 km jihovýchodně obce Kaly na stejnojmenném kopci v nadm. výšce 464 m. Jedná se rovněž o menší dřevěnou vyhlídkovou stavbu o celkové výšce 7 m, s plošinou ve výšce 3,5 m, na kterou vystoupíte po 16 schodech. Z rozhledny je krásný výhled zejména na železniční viadukt v Dolní Loučce a na město Tišnov. Výhledy jsou do Svratecké hornatiny a dohlédnete např. i na rozhlednu Čebínka. Krozhledně vás přivede modrá tur. značka z obce Kaly.
GPS: 49°22'22.079"N, 16°22'17.464"E
Obě rozhledny byly postaveny v roce 2004 s finanční podporou KÚ Jihomoravského kraje v rámci Programu rozvoje venkova a otevřeny byly v roce 2005. O vybudování se zasloužila zdejší radnice a mikroregion Porta (podle kláštera Porta Coeli v Předklášteří) v rámci projektu "Vycházkové trasy v mikroregionu Porta".

Výhled z rozhledny Krivoš

Poohlédnutý po Tišnovsku, zpracoval ValdaÚžasný

Javorník, Javorník, přes Javorník chodník

30. prosince 2014 v 17:54 | Valda |  Hodnocení akcí

Javorníků je u nás jak máku. Velké Javorníky znám ale jen 2. Ten jeden Veĺký, s měkkým el, je slovenský vrchol (1071 m.n.m.) na Česko-slovenském pomezí u Velkých Karlovic a ten druhý v Beskydech u Frenštátu pod Radhoštěm v okrese Nový Jičín. A právě tento vrchol v nadm. výšce 917 m jsme se rozhodli dobýt s PPP 28.12.2014. Jeli jsme auty do Rožnova pod Radhoštěm, kde jsme v místní části zvané Dolní Paseky, nechali auta. Po zelené značce je to na Velký Javorník 7,5 km a zdoláte při tom převýšení 505 m. My jsme to zvládli na mírně klouzavém, zasněženém terénu za 2 hodinky. Na Zadním Javorníku nás potkalo první překvapení, čekala tam na nás členka PPP - Andrejka z Tršic a s ní skupinka turistů, kteří si říkají "Baťůžkáři". 3 šikovná oděvčata a Mirek - jejich ochránce. Udělali jsme si krásnou společnou fotečku. U Malého Javorníku jsme se od sestupujících turistů dozvěděli, že na vrcholu kraluje pevnou rukou paní zima. Fouká ledový vítr, je vidět na pár kroků a tur.chata je k prasknutí narvaná. Proto jsme se rozhodli poobědvat z vlastních zásob (lepeňáky) těsně pod vrcholem, v lese kde nefoukalo. Na vrcholu se opravdu, jak se říká, čerti ženili. Do chaty se procpali jen někteří z nás a tak většina zůstala z boku pod rozhlednou, kde tolik nefoukalo. Ti zarputilejší vylezli i na rozhlednu, odkud bohužel žádné výhledy nebyly, dohlédli jsme sotva dolů pod rozhlednu. Na horní plošině bylo pocitově tak -20oC. Jedno překvapení nás ale přece jenom na rozhledně čekalo. Čekali tam na nás totiž naši kamarádi ze Smržic - Zdenek s Janičkou, kteří přijeli ráno vlakem do Frenštátu a vystoupali na vrchol po naučné stezce. Asi po půl hodině jsme se posbírali dohromady a začali sestup zpět do Rožnova úplně jinou trasou. Nejdříve po modré značce na Padolí. Pak po žluté k rozcestí Pod Kamenárkou, odkud jsme po modré pokračovali, nečekaně příkrým stoupáním, přes Kamenárku (862m) na Úvěs a dolů do Rožnova k autům. Tento 9,6 km dlouhý sestup, při kterém to pořádě klouzao, nám trval 3 hodiny. Pádů při něm bylo nepočítaně, ale protože jsme všichni mladí, krásní a šikovní přátelé přiměřeného pohybu, tak se nikomu vůbec nic nestalo.
Pro ty turisty, kteří by se rozhodli třeba v novém roce 2015, tuto túru absolvovat, přikládám podrobnou mapku.
Ze zimních Beskyd zdraví ValdaÚžasný

PLÁN AKCÍ PPP NA LEDEN 2015

29. prosince 2014 v 11:54 | Valda |  Plány akcí PPP
Na první měsíc nového roku 2015 jsem pro vás připravil hned 5 , doufám že zajímavých, turistických akcí do známých i měňě známých lokalit. Vzhledem k předpokládanému zimnímu charakteru počasí neplánuji žádné daleké přejezdy auty a túry né přiliš dlouhé. Na 17.1.připravil akci Jirka Pela.

Čtvrtek 1.1.2015
Přivítání Nového roku na Záhoří
Sraz ve 12:00 Na Splávku v Domamyslicích. Čeká nás tradiční výstup na Chlum a pak budeme dělat oheň u přístřešku nad Seloutkami. Ujdeme asi 12 km.

Neděle 4.1.2015
Zahájení turistické sezóny 2015 na Konicku
Sraz turistů PPP na místním nádraží v Prostějově v 07:50. Jedeme vlakem do Konice. Jdeme přes Březsko, Klužínek a Hačky do Luké pak po zelené značce kolem rybníků do Bohuslavic na autobus 15:45 (příjezd do PV 16:45). Budeme dělat oheň. Trasa má 16 km najdete ji zde: http://www.mapy.cz/s/eViS

Sobota 10.1.2015
Vandrování nad Terezským údolím
Jedeme do Pěnčína. Autobus z aut.stanice stanoviště č.1 jede v 8:30 nebo od místního nádr. v 8:33 (aut.zast. Sladkovského). Jdeme do Laškova, pak kolem Šumice ke sv.Antonínkovi a do Krakovce, po žluté přes Křemelu do Náměště na Hané. 14. km trasu najdeš zde: http://www.mapy.cz/s/eVkB. Vlak z Náměště do Prostějova nám jede v 15:11. V PV jsme 15:47.

Sobota 17. 1. 2015.
Kolem říčky Okluky, akce nejen pro kluky.
Trasa 14 km: po červené značce Okluky bus - Okluky rekr. tábor, po modré značce Okluky rekr. tábor - rozc. Na Pohodlí, po žluté značce rozc. Na Pohodlí - Seč, po červené značce Seč - Brodecký potok, neznačená cesta podél Brodeckého potoka, kolem trampské osady Toulavý Grizzly, po modré značce od Brodeckého potoka do Stražiska
Občerstvení: Seč a možnost zajít v Prostějově do Koliby
Cesta do Okluk autobusem s odjezdy: PV autobus. stanice 8:25 hod, Hliníky 8:29 hodKrasice 8:33 hod
Cesta ze Stražiska do Prostějova vlakem: 16:22 hod
(Předchozí vlak odjezd ze Stražiska 14:22 hod)

Sobota 24.1.2015
Naučná stezka Melice
Jedeme auty do Pustiměře. Sraz je v 10:00 u Penny. Na akci je potřeba se předem přihlásit, nejpozději do 20.1. Od chrámu sv.Benedikta si projdeme 8 km naučnou stezku Melice ke zřícenině hradu (rozděláme oheň) a přes Zelenou Horu zpět do Pustiměře. Mapku najdeš zde: http://www.mapy.cz/s/eVnK

Sobota 31.1.2015
Hranice na Moravě
Jedeme auty do Hranic na Moravě. Sraz je v 9:00 u Penny. Po prohlídce pamětihodností v centru města půjdeme ke zříc.Svrčov a k Hranické propasti. Přejdeme přes řeku Bečvu do lázní Teplice nad Bečvou a po žluté značce se přes Bílý kámen vrátíme do centra. Ujdeme max. 10 km. Na akci je potřeba se předem přihlásit nejpozději do 28.1.

Na společně našlapané, první kilometry roku 2015, se těší ValdaÚžasný

Blátivá túra v PR Kladecko

8. prosince 2014 v 22:37 | Valda |  Hodnocení akcí
Kdo se v neděli 7.12. rozhodl vyrazit do přírodního parku Kladecko s PPP, tak si užil spousty bláta a legrace. V Jesenci, kde naše akce startovala, jsme si prohlédli sochy sv.Liboria z le Mans a sv. Jana z Nepomuku, zašli jsme si do krásně zdobeného kostela, kde začínala nedělní mše a nahlédli i do zámku, kde se sestry Dominikánky starají hlavně o seniory. Po naučné stezce Kladecko jsme se blátivou cestou (Ivan ji letos přeznačil) dostali ke křížku nad osadou Bělá a pak už jsme se značeným trasám vyhýbali a Ivan nás vodil krajinou křížem krážem od jednoho zajímavého místa ke druhému. Tak se nám podařilo vidět vodní nádrž na Špraňku, podivně znepřístupněnou majitelem okolních pastvin. Cestou, necestou jsme se prodrali k pramenšti potoka Špraněk s malou zastřešenou studánkou. Vystoupali jsme na dva kopce označené kótami v mapách - Rudku 589 a Bradlo 577. Našli jsme nakone i skalní útvar Bradlo s poměrně vysokými skalisky, Maruška Keška ho vyhledala v GPS navigaci, a dovedla nás až ke skalám. Než jsme dorazili do obce Ludmírov, tak jsme ještě prošli PR Rudka, Ivan zde objevil zabezpečený vstup do jeskynního systému, a skaliska přírodní památky Skalky. Z obce nás Ivan vedl do kopce zkratkou přes kopec Průchodnice 535 m.n.m. do přírodní rezervace Průchodnie se stejnojmenou průchozí jeskyní. Blanka byla z tohoto místa přímo unešená a nafotila spoustu hezkých záběrů. Poslední úsek trasy nás vedl kolem krásně zrestaurovaného bývalého vodního mlýna, zvaného Odrážkův, po silnici rovnou do obce Hvozd. Do odjezdu autobusu zbývala více jak hodina času a tu jsme strávili v příjemném prostředí Sport clubu kousek od kapličky. Do Prostějova nás, snad přes všechny obce prostějovského okresu, odvezl utobus FTL za jednu celou hodinu a 28 korun českých. Kromě16 km v nohách si např. Maruška odvezla domů taky 2 nalezené kešky, z toho jednu jen díky Evičce :-)
Zapsal, a pozvání do Tovačova na 13.12. připojuje, ValdaÚžasný

Setkání s Mikulášem

6. prosince 2014 v 20:12 | Valda |  Hodnocení akcí
Počasí tedy v sobotu 6.12. zrovna zimní charakter nemělo, bylo 5 oC, lehce mrholilo a bylo zataženo nízkou oblačností. Ale ani tohle počasí neodradilo více jak stovku turistů, kteří zamířili do Státního lomu v Čelechovicích, kde a ně, místo na Velkém Kosíři, letos čekal Mikuláš se svým andělsko-čertovským doprovodem. Proč letos v lomu a né na Kosíři? Ledová kalamita z počátku týdne způsobila pády stromů a větví v lesích Velkého Kosíře a tak zástupci LČR vydali varování před vstupem do lesů.
V lomu tedy asi od půl desáté plál oheň, kolem kterého se celé dopoledne opékaly buřty a kobásky, děti recitovaly básničky a dostávaly balíčky, v hloučcích se vesele klábosilo a popíjelo kde co. Prostě příjemné setkání turistů a jejih ratolestí v předvánočním čase. Příští rok ho turisté ze smržického klubu plánují na neděli 6.12. na vrcholu Kosíře.

Zapsal v teplíčku a suchu ValdaÚžasný

První Adventní víkend PPP 2014

1. prosince 2014 v 15:10 | Valda |  Hodnocení akcí
Tak v Prostějově už máme svítící vánoční stromeček, přijel ho k nám zapálit velikananánský Anděl s partou kamarádů a byla u toho spousta prostějováků, i přesto, že byla kosa jak z nosa. Parta 12 PPP se potom sešla v pivnici ve Špalíčku, kde jsme tuto událost pořádně zapili punčem a Krakonošem. Fotečky z akce jsou i na FB PPP.
Poslední listopadová akce PPP se uskutečnila na zřícenině Ježova hradu u Vícova. Zúčastnilo se jí 19 PPP a kromě patnácti kilometrů v nohách jsme si z ní odnesli i celou řádku gurmánských zážitků. Všechny adventní svařáčky a domácí sladkosti byly vynikající. 1.adventní neděli bylo na Prostějovsku celý den kolem nuly. Přesto se sešla početná parta dobře oblečených turistů PPP. Nejlepší adventní svařáček přinesla na Ježův hrad Blanka, při hlasování získala 6 hlasů. Pěkně to klouzalo a tak jsem rád, že se na trase dlouhé 15 km, nikomu nic zlého nepřihodilo.